Лист № 127/1-11 від 12.11.2020 ВРУ щодо відхилення проекту Закону № 4002 від 01.09.2020

Вихідні реквізити
Вих. № 127/1-11 від 12.11.2020
Відправник
ІнАУ, Інтернет Асоціація України
Отримувач
ВРУ, Верховна Рада України

Голові Верховної Ради України

РАЗУМКОВУ Д.О.

 

Голові депутатської фракції

 

ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ «СЛУГА НАРОДУ»

АРАХАМІЇ Д.Г.

 

Співголові депутатської фракції

ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ «ЄВРОПЕЙСЬКА СОЛІДАРНІСТЬ»

ГЕРАСИМОВУ А.В.

 

Співголові депутатської фракції

ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ «ЄВРОПЕЙСЬКА СОЛІДАРНІСТЬ»

ГЕРАЩЕНКО І.В.

 

Співголові депутатської фракції

Політичної партії «ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ»

БОЙКУ Ю.А.

 

Співголові депутатської фракції

Політичної партії «ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ»

РАБІНОВИЧУ В.З.

 

Голові депутатської фракції політичної партії

ВСЕУКРАЇНСЬКЕ ОБ’ЄДНАННЯ «БАТЬКІВЩИНА»

ТИМОШЕНКО Ю.В.

 

Голові депутатської фракції

ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ «ГОЛОС»

РАХМАНІНУ С.І.

 

Співголові депутатської групи

«ПАРТІЯ «ЗА МАЙБУТНЄ»

БОНДАРЮ В.В.

 

Співголові депутатської групи

«ПАРТІЯ «ЗА МАЙБУТНЄ»

БАТЕНКУ Т.І.

 

Голові депутатської групи «ДОВІРА»

КУЛІНІЧУ О.І.

Вих. № 127/1-11

від 12.11.2020

 

Щодо відхилення проекту Закону

№ 4002 від 01.09.2020

 

Інтернет Асоціація України (далі – ІнАУ), яка об’єднує понад 220 підприємств галузі інформаційно-комунікаційних технологій, висловлює Вам свою повагу та звертається з приводу наступного.

1 вересня 2020 року у Верховній Раді України за № 4002 зареєстровано проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо встановлення відповідальності за порушення вимог санкційного режиму, діючого на захист національної безпеки і територіальної цілісності України (далі – проект Закону), ініціаторами якого є народні депутати України Монастирський Д.А., Мінько С.А. та інші.

Як вказано у Пояснювальній записці, цей проект Закону розроблено з метою законодавчого закріплення здійснення контролю і нагляду за дотриманням законодавства про санкції і запровадження фінансової та кримінальної відповідальності за порушення встановлених обмежувальних заходів (санкцій).

Головне науково-експертне управління Апарату Верховної Ради України серед ряду обґрунтованих зауважень у своєму Висновку від 28.09.2020 на проект Закону вказує, що «за змістом Закону України «Про санкції» його основним завданням є забезпечення механізму невідкладного та ефективного реагування на наявні і потенційні загрози національним інтересам і національній безпеці України з боку іноземної держави, іноземної юридичної особи, юридичної особи, яка знаходиться під контролем іноземної юридичної особи чи фізичної особи-нерезидента, іноземців, осіб без громадянства, а також суб’єктів, які здійснюють терористичну діяльність (ч. 2 ст. 1 Закону України «Про санкції»). Отже, сфера його дії розповсюджується, в тому числі, на фізичних та юридичних осіб, які на момент виникнення таких загроз знаходяться поза межами юрисдикції нашої держави. Однак зі змісту проекту складається враження, що в ньому передбачається застосування фінансової та кримінальної відповідальності, як заходів правового впливу за порушення санкційного режиму, до вітчизняних юридичних осіб у випадку вчинення їх уповноваженою особою від імені та в інтересах відповідної юридичної особи злочину (ст. ст. 96-3, 96-9 КК у редакції проекту; ч. 2 нової ст. 5-1 Закону України «Про санкції» – п. 2 Розділу ІІ «Прикінцеві положення» проекту). Обґрунтованість цих новел викликає сумніви.

ІнАУ, листом від 10.09.2020 № 106/1-2 надавала свої зауваження та пропозиції до проекту Закону, та зі змістом яких можна ознайомитись на вебсайті https://inau.ua/document/lyst-no-1061-2-vid-10092020-vru-shchodo-zauvazhen-ta-propozyciy-do-zakonoproektu-no-4002. В цьому листі ми також зазначаємо, зокрема, що «проектом Закону запропоновано притягнення до кримінальної відповідальності за умисне порушення вимог законодавства щодо застосування спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій) українських юридичних осіб. Зокрема, статтею 5 Закону України «Про санкції» встановлено порядок застосування, скасування та внесення змін до санкцій. Так, пропозиції щодо застосування, скасування та внесення змін до санкцій виносяться на розгляд Ради національної безпеки та оборони України Верховною Радою України, Президентом України, Кабінетом Міністрів України, Національним банком України, Службою безпеки України. Рішення щодо застосування, скасування та внесення змін до санкцій приймається Радою національної безпеки та оборони України, вводиться в дію указом Президента України. Отже, не юридичні особи чи керівники юридичних осіб є відповідальними за застосування, скасування та внесення змін до санкцій, а, відтак, виконання вимог законодавства щодо застосування спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій), а відповідальними є саме державні інституції, визначені у статті 5 Закону України «Про санкції»

Не дивлячись на такі зауваження та виявлені серйозні протиріччя положень проекту Закону відносно Закону України «Про санкції» Комітет Верховної Ради України з питань правоохоронної діяльності прийняв рішення рекомендувати Верховній Раді України проект Закону в першому читанні прийняти за основу. Проект Закону включено до розгляду Верховною Радою України на пленарний тиждень 17-20 листопада 2020 року.

Враховуючи наведене, просимо не підтримувати та відхилити проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо встановлення відповідальності за порушення вимог санкційного режиму, діючого на захист національної безпеки і територіальної цілісності України (№ 4002 від 01.09.2020), як такий, що протирічить Закону України «Про санкції» та може призвести до порушення прав та законних інтересів українських суб’єктів господарювання, адже проектом Закону пропонується встановити не лише відповідальність за порушення законодавства про санкції у вигляді застосування спеціально уповноваженим державним органом фінансових санкцій (штрафів), а й впровадити кримінальну відповідальність, в т.ч. у вигляді обмеження волі на строк до п’яти років чи ліквідації юридичної особи.

 

З повагою

Голова Правління Інтернет Асоціації України                                       А. Пятніков