Лист № 121 від 06.10.2025 НКЕК щодо пропозицій до проєкту постанови «Про затвердження Тарифів на роботи (послуги) Державного підприємства «Український державний центр радіочастот»

Вихідні реквізити
Вих. № 121 від 06.10.2025
Відправник
ІнАУ, Інтернет Асоціація України
Отримувач
НКЕК, Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах електронних комунікацій, радіочастотного спектра та надання послуг поштового зв`язку

Голові Національної комісії, що здійснює державне регулювання 

у сферах електронних комунікацій, радіочастотного 

спектра та надання послуг поштового зв’язку

МАЛЬОН Л.В.

 

Вих. № 121

від 06.10.2025

 

Щодо пропозицій до проєкту постанови НКЕК «Про 

затвердження Тарифів на роботи (послуги) Державного 

підприємства «Український державний центр радіочастот»

 

Шановна Ліліє Володимирівно! 

            Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах електронних комунікацій, радіочастотного спектра та надання послуг поштового зв’язку (НКЕК) опубліковано проєкт постанови «Про затвердження Тарифів на роботи (послуги) Державного підприємства «Український державний центр радіочастот» (далі - УДЦР). В установлений термін надаємо пропозиції до цього проєкту, які просимо розглянути та врахувати.

            Згідно з пунктом 40 проєкту Тарифів на роботи (послуги) УДЦР (далі – проєкт Тарифів) тарифи на «Проведення робіт з вимірювання параметрів та обчислення показників якості послуг передачі даних, доступу до мережі Інтернет у фіксованому місці» (далі – Роботи) запропоновано підвищити на 12 % у порівнянні з діючими та встановити на рівні 5480,7 грн без ПДВ / один захід з вимірювання. 

            Разом з цим, постановою НКЕК від 11.09.2024 №481 «Про затвердження Порядку оприлюднення інформації щодо якості надання електронних комунікаційних послуг» визначено, що оновлення інформації щодо якості електронних комунікаційних послуг здійснюється постачальниками електронних комунікаційних послуг (далі – постачальники) не менше ніж один раз на рік після проведення заходів із випробування якості електронних комунікаційних послуг, але не пізніше 31 січня року, наступного за звітним. Відповідно до цього Порядку, починаючи з січня 2025 року, постачальники мають провести випробування якості електронних комунікаційних послуг для подальшого звітування про отримані рівні не пізніше 31 січня 2026 року. Також, постановою НКЕК від 03.01.2024 №2 «Про затвердження Порядку випробування параметрів електронних комунікаційних мереж та якості електронних комунікаційних послуг» визначено, що з метою здійснення самостійного контролю за параметрами власних електронних комунікаційних мереж та рівнями показників якості електронних комунікаційних послуг постачальники мають право проводити відповідні вимірювання, які можуть здійснюватися: самостійно постачальником – за наявності у нього працівників та ЗВТ, які відповідають вимогам п. 2 розд. II Порядку випробування або із залученням на договірній основі інших суб’єктів господарювання, уповноважених НКЕК та/або акредитованих в установленому порядку на проведення відповідних вимірювань, мають фахівців та ЗВТ, що відповідають цим вимогам.

            Відсутність альтернативних виконавців робіт. НКЕК рішенням від 19.07.2023 № 282  уповноважила УДЦР проводити вимірювання параметрів електронних комунікаційних мереж і якості електронних комунікаційних послуг на електронній комунікаційній мережі загального користування. Також НКЕК у листі до ІнАУ №07-1234/16 від 13.02.2025 повідомила про відсутність інформації щодо інших суб’єктів господарювання, які мають право на проведення вимірювань. У лютому ц.р. ІнАУ зверталась до ДП «УКРМЕТРТЕСТСТАНДАРТ» з проханням надати інформацію про перелік суб’єктів господарювання, які мають сертифікат (чи інший документ), відповідно до якого надається право здійснювати вимірювання у сфері електронних комунікацій, зокрема, параметрів ЕКМ та якості ЕКП, та отримала інформацію, що такий сертифікат має лише УДЦР з його підрозділами та ТОВ «Науково-технічний центр ОМНІС» (як технічну можливість із застосуванням відповідного програмного забезпечення). 

            Таким чином, в умовах відсутності конкуренції на ринку виконання таких Робіт склалась фактична монополія УДЦР. Вона, безумовно, позитивно вплине на діяльність та прибутковість цього підприємства, але з іншого боку, для суб’єктів господарювання малого бізнесу, які надають послуги доступу до мережі Інтернет для незначної кількості абонентів, в т.ч. в невеликих населених пунктах і не мають змоги проводити самостійні вимірювання, буде надто обтяжливою сплата близько 10 тис. грн за отримання протоколу вимірювання та виконання вимоги НКЕК про оприлюднення інформації щодо якості електронних комунікаційних послуг.

            Крім того, пропонований тариф УДЦР на проведення Робіт єдиний для всіх і не залежить від розміру постачальника і кількості його абонентів, на відміну від тарифів УДЦР за роботи з вимірювання параметрів та обчислення показників якості на мережах мобільного і фіксованого зв’язку, які є диференційованими в залежності від обсягу виділеного номерного ресурсу. Така відсутність диференціації створює фактичні преференції для крупного телеком-бізнесу, адже малі оператори нестимуть значно більші витрати в розрахунку на одного абонента, ніж великі. Також не на користь малих підприємств із віддалених районів впливає той факт, що в тарифі не враховано вартість пробігу автотранспорту, яка додатково визначається окремою калькуляцією УДЦР.

            Змушені констатувати, що останнім часом це далеко не перший приклад фактичної підтримки державними інституціями крупного телеком-бізнесу за рахунок малих операторів під несправедливим гаслом єдиних правил гри для міжнародного монополіста і маленького провайдера з прифронтового містечка. Регулятору добре відомо про масовий вихід в таких умовах з ринку малих постачальників послуг електронних комунікацій, на яких в основному і тримається сталість електронних комунікацій під час війни. 

            Враховуючи зазначене, з метою підтримки малих постачальників послуг електронних комунікацій, а також задля стримування підвищення вартості послуг доступу до мережі Інтернет, що особливо важливо для малозабезпечених верств населення і жителів невеликих населених пунктів, пропонуємо:

  • скасувати плани підвищення тарифів на послуги УДЦР з проведення робіт з вимірювання параметрів та обчислення показників якості послуг передачі даних, доступу до мережі Інтернет у фіксованому місці;

  • включити в фіксований тариф вартість пробігу автотранспорту;

  • передбачити диференційований тариф на зазначені роботи залежно від кількості абонентів постачальника відповідних послуг.

 

З повагою

Голова Правління ІНТЕРНЕТ АСОЦІАЦІЇ УКРАЇНИ                           Олександр САВЧУК