Лист № 114 від 23.09.2025 Мінцифри щодо пропозицій до Стратегії розвитку сфери електронних комунікацій України на період до 2030 року

Вихідні реквізити
Вих. № 114 від 23.09.2025
Відправник
ІнАУ, Інтернет Асоціація України
Отримувач
Міністерство цифрової трансформації України

Міністерство цифрової трансформації України

Заступнику Міністра

С. ПРИБИТЬКУ

Вих. № 114

від 23.09.2025

 

Шановний пане Станіславе!

            Інтернет Асоціація України (ІнАУ) висловлює Вам свою повагу та у відповідь на Ваш лист від 12.09.2025 № 1/06-4-13674 надає наступну інформацію.

            У вказаному листі Ви зазначаєте, що «законодавчо визначені форми підтримки включають податкові пільги, компенсацію витрат на будівництво та підключення до інженерно-транспортних мереж, а також надання земельних ділянок». Натомість, звертаємо Вашу увагу, що уже понад два роки ДПС України разом з Мінфіном України у незаконний спосіб торпедують право постачальників послуги доступу до мережі Інтернет застосовувати спрощену систему оподаткування, обліку та звітності. І це порушення з боку державних органів триває, попри рішення судів, які свідчать про протизаконну діяльність цих державних органів. З боку інших органів державної влади, окрім регуляторного органу – НКЕК, на жаль, не відбулось належного та дієвого реагування, направленого на припинення протиправної діяльності ДПС України та Мінфіну України, а також посадових осіб цих державних органів.

            Тому, задля залучення інвестицій в інфраструктуру електронних комунікаційних мереж, створення сприятливого правового клімату в діяльності  операторів, постачальників, які здійснюють діяльність у сфері електронних комунікацій, пропонуємо:

            1. Сприяти припиненню незаконної діяльності ДПС України та Мінфіну України, через яку постачальникам електронних комунікаційних послуг, котрі надають послуги доступу до мережі Інтернет, заборонено застосовувати спрощену систему оподаткування, обліку та звітності. Припинити незаконні перевірки та постійні запити від ДПС України до суб'єктів малого та мікропідприємництва, метою яких є лише наміри дестабілізації законної діяльності постачальників.

            2. Забезпечити на законодавчому рівні протидію перехресному субсидуванню фіксованого доступу за рахунок мобільного зв’язку. Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 06.06.2025 № 546-р схвалено Стратегію розвитку сфери електронних комунікацій України на період до 2030 року та затверджено операційний план заходів з її реалізації у 2025 – 2027 роках, в якій підкреслено існування проблеми тарифоутворення на електронні комунікаційні послуги та наявність такого негативного для конкуренції фактору, як крос-субсидування. Необхідні відповідні дії держави в цій сфері, адже крос-субсидування має негативний вплив на конкуренцію та на діяльність операторів електронних комунікацій, призводить до зменшення податкових надходжень до Державного бюджету України, стримує інвестиції в розвиток малого і середнього підприємництва галузі.

            3. На період воєнного стану призупинити впровадження змін до законодавства про електронні комунікації, якщо такі зміни не впливають на покращення розгортання ЕКМ, функціонування ринку сфери електронних комунікацій, та потреба таких змін не викликана подіями воєнного стану. Тобто, впровадження усіх змін та доповнень до положень нормативно-правових актів загального характеру відтермінувати до закінчення/припинення воєнного стану в Україні. Адже постійні зміни законодавства, відсутність податкової підтримки для суб'єктів малого та мікропідприємництва сфери електронних комунікацій та постійний податковий тиск не лише не сприяють інвестиційному клімату, а часто руйнують існуючу систему галузі. 

            З останніх прикладів: НКЕК та Мінцифри паралельно розробили дві редакції проектів постанови Кабінету Міністрів України з питання забезпечення постачальниками електронних комунікаційних послуг доступності електронних комунікаційних послуг для осіб з інвалідністю. Для розроблення цих проектів документів залучаються людські ресурси двох державних органів. А положення цих проектів документів недопрацьовані та містять незрозумілі фінансові обов’язки до постачальників електронних комунікаційних послуг щодо перекладення витрат на придбання спеціалізованих засобів, в той час, коли саме держава зобов’язана гарантувати рівні права та свободи, забороняючи дискримінацію за ознакою інвалідності. Згідно зі статтею 4 Закону України «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні» діяльність держави щодо осіб з інвалідністю виявляється у створенні правових, економічних, політичних, соціальних, психологічних та інших умов для забезпечення їхніх прав і можливостей нарівні з іншими громадянами для участі в суспільному житті та полягає у виявленні, усуненні перепон і бар’єрів, що перешкоджають забезпеченню прав і задоволенню потреб, у тому числі стосовно доступу до інформації та зв’язку. Соціальний захист осіб з інвалідністю є складовою діяльності держави щодо забезпечення прав і можливостей осіб з інвалідністю нарівні з іншими громадянами та полягає, зокрема, у наданні компенсаційних та інших виплат, пільг тощо.

            4. Забезпечити виконання законодавства у сфері доступу до інфраструктури телекомунікацій. Впродовж тривалого часу лишається невирішеною проблема доступу до інфраструктури ОСББ для розміщення електронних комунікаційних мереж для надання електронних комунікаційних послуг, в т.ч. розміщення транзитних ліній. Йдеться як про питання укладення договорів, так і про розміри періодичної плати за доступ.

            ІнАУ неодноразово зверталась до Мінцифри з пропозиціями змін до Закону України «Про доступ до об’єктів будівництва, транспорту, електроенергетики з метою розвитку електронних комунікаційних мереж», зокрема, в частині встановлення відповідальності за порушення. Вирішення даного питання також сприятиме безбар'єрному доступу до інфраструктури з метою розгортання ЕКМ.

            Також є актуальним та потребує вирішення питання розміру плати за доступ до інфраструктури. Оскільки розміри як одноразової, так і періодичної плати за доступ залежать від розміру мінімальної заробітної плати, то плата за доступ має тенденцію до швидкого зростання, наприклад, якщо на сьогодні розмір мінімальної заробітної плати становить 8000 грн, то з 01.01.2026 прогнозовано вже 8647 грн. Відтак, відбудеться підвищення і плати за доступ, що, відповідно, матиме вплив на зростання тарифів на електронні комунікаційні послуги

            5. Якнайшвидше врегулювати кризові явища у сфері доступу до кабельної каналізації електронних комунікаційних мереж, належної  АТ «Укртелеком». З огляду на створення умов для залучення інвестицій в інфраструктуру електронних комунікаційних мереж актуальним є напрацювання змін до законодавства – Закону України «Про електронні комунікації» та нормативно-правових актів НКЕК, в т.ч. з метою припинення надавачами послуг доступу та користування КК ЕКМ практики самостійного встановлення надуманих послуг та тарифів.  

 

З повагою

Голова Правління ІНТЕРНЕТ АСОЦІАЦІЇ УКРАЇНИ                              Олександр САВЧУК