Лист № 113 від 26.12.2024 НКЕК щодо пропозицій до проекту постанови КМУ «Про затвердження Порядку здійснення моніторингу рівня тарифів (цін) на універсальні електронні комунікаційні послуги»

Вихідні реквізити
Вих. № 113 від 26.12.2024
Відправник
ІнАУ, Інтернет Асоціація України
Отримувач
НКЕК, Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах електронних комунікацій, радіочастотного спектра та надання послуг поштового зв`язку

Голові Національної комісії, що здійснює державне регулювання 

у сферах електронних комунікацій, радіочастотного 

спектра та надання послуг поштового зв’язку

ЖИВОТОВСЬКОМУ О.М.

Вих. № 113

від 26.12.2024

 

Щодо пропозицій до проекту постанови Кабінету Міністрів України 

«Про затвердження Порядку здійснення моніторингу рівня тарифів 

(цін) на універсальні електронні комунікаційні послуги»

 

Шановний Олександре Миколайовичу!

            Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах електронних комунікацій, радіочастотного спектра та надання послуг поштового зв’язку (НКЕК) на офіційній сторінці НКЕК в мережі Інтернет за адресою: https://nkek.gov.ua/ у розділі «Діяльність», підрозділ «Регуляторна діяльність», опубліковано проект постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження Порядку здійснення моніторингу рівня тарифів (цін) на універсальні електронні комунікаційні послуги» (далі – проект постанови КМУ) та зазначено, що пропозиції та зауваження можна подати до НКЕК до 4 січня 2025 року. 

            Враховуючи зазначене, в установлений термін, надаємо пропозиції до проекту постанови КМУ, які просимо розглянути та врахувати.

  1. У пункті 4 розділу 1 проекту Порядку здійснення моніторингу рівня тарифів (цін) на універсальні електронні комунікаційні послуги (далі – проект Порядку) надається визначення поняття «населений пункт», яке відрізняється від визначення цього поняття, вже існуючого у Законі України «Про порядок вирішення окремих питань адміністративно-територіального устрою України».

            Пропонуємо, визначення терміну «населений пункт» виключити із пункту 4 розділу 1 проекту Порядку та зазначити, що цей термін вживається у значенні, наведеному у Законі України «Про порядок вирішення окремих питань адміністративно-територіального устрою України».

  1. У пункті 6 розділу 1 проекту Порядку пропонується встановити, що об’єктом моніторингу рівня тарифів (цін) є постачальники електронних комунікаційних послуг, які надають електронні комунікаційні послуги, що забезпечують показники та параметри, які висуваються до універсальних послуг, та відповідають таким критеріям: відомості про яких внесені до реєстру постачальників електронних комунікаційних мереж та послуг; які подали визначену статтею 20 Закону регуляторну звітність до НКЕК.

            Проте, вважаємо, що результати моніторингу без урахування даних усіх постачальників електронних комунікаційних послуг, які внесені до реєстру постачальників електронних комунікаційних мереж та послуг, тобто, тих, що не подали регуляторну звітність до НКЕК, але надають універсальну послугу, можуть бути неповними та необ’єктивними.

            Тому, пропонуємо виключити критерій «які подали визначену статтею 20 Закону регуляторну звітність до НКЕК».

            Крім цього, вважаємо, що об’єктом моніторингу рівня тарифів (цін) є не постачальники електронних комунікаційних послуг, адже це може передбачати моніторинг усієї господарської діяльності таких постачальників. Об’єкт моніторингу рівня тарифів (цін) має бути спрямований лише на рівні тарифів (цін) на універсальну електронну комунікаційну послугу. 

            Тому, пункт 6 розділу 1 проекту Порядку пропонуємо викласти у редакції:

            «6. Об’єктом моніторингу рівня тарифів (цін) є тарифи (ціни) на універсальну електронну комунікаційну послугу, які застосовуються постачальниками електронних комунікаційних послуг, які надають електронні комунікаційні послуги, що забезпечують показники та параметри, які висуваються до універсальних послуг, та відомості про яких внесені до реєстру постачальників електронних комунікаційних мереж та послуг.».

  1. У пункті 8 розділу 1 проекту Порядку пропонується встановити, що постачальники електронних комунікаційних послуг, які приєднуються до надання універсальних послуг, публікують інформацію на власному вебсайті про параметри такої послуги, які мають бути не нижче, ніж встановлені законодавством, та її тариф (ціну). Постачальникам електронних комунікаційних послуг рекомендовано встановлювати єдиний тариф (ціну) на кожну із універсальних послуг на всій території України на поточний рік.

            Разом з цим, пропонуємо виключити вираз «про параметри такої послуги, які мають бути не нижче, ніж встановлені законодавством», оскільки це положення стосується обов’язку постачальників електронних комунікаційних послуг інформувати користувачів про якість електронних комунікаційних послуг, в т.ч. універсальних. 

            Стосовно рекомендації встановлювати єдиний тариф (ціну) на кожну із універсальних послуг на всій території України на поточний рік, то, хочемо зазначити, що ІнАУ неодноразово звертала увагу, в т.ч. і НКЕК, на проблеми демпінгу та кроссубсидування у сфері електронних комунікацій. Проте, така рекомендація у проекті Порядку, на наш погляд, є не зовсім обґрунтованою, оскільки, особливості надання електронних комунікаційних послуг у різних населених пунктах можуть бути різними, в т.ч. і з огляду на те, чи надається послуга, наприклад, фіксованого доступу до мережі Інтернет, в багатоквартирному будинку чи у приватний сектор, де витрати, відповідно, можуть бути вищими. 

            Враховуючи зазначене, пункт 8 розділу 1 проекту Порядку пропонуємо викласти у редакції: 

            «8. Постачальники електронних комунікаційних послуг, які надають універсальні послуги, публікують інформацію на власному вебсайті про тариф (ціну) на такі послуги. Постачальникам електронних комунікаційних послуг рекомендовано: 

  • застосовувати тарифи (ціни) на універсальні послуги на рівнях, не нижче собівартості таких послуг, не допускати перехресного субсидування універсальних послуг за рахунок інших електронних комунікаційних послуг;

  • не допускати застосування різних тарифів (цін) по кожному населеному пункту без об’єктивно виправданих на те причин (до яких можна віднести технічні та технологічні особливості надання універсальної послуги). »

  1. У пункті 11 розділу 2 проекту Порядку пропонується встановити, що «у разі необхідності уточнити у постачальників електронних комунікаційних послуг отриману інформацію НКЕК має право вимагати від таких постачальників надання додаткової інформації згідно із запитом про надання інформації. Інформація, яка надається постачальниками послуг у відповідь на запит про надання інформації, повинна відповідати змісту запиту та надаватись у строки, визначені запитом, які не можуть бути меншими за 5 робочих днів».

            Пропонуємо вказане положення виключити із проекту Порядку, оскільки додатком повинна бути встановлена для звітування форма, згідно з якою подаватиметься постачальником інформація про рівень тарифів (цін) на кожну із універсальних послуг по кожному населеному пункту.Відповідно до частини першої статті 100 Закону України «Про електронні комунікації» моніторингу підлягає саме рівень тарифів (цін) на послуги, визначені статтею 99 цього Закону. Тому, видається не зрозумілим, яка може виникати необхідність і яка інформація планується уточнюватись? Вважаємо, що для реалізації процесу моніторингу та з метою уникнення надмірного листування з постачальниками електронних комунікаційних послуг, необхідно розробити форму для подання до НКЕК один раз на рік необхідної інформації для реалізації повноваження НКЕК з моніторингу рівня тарифів (цін) на універсальні електронні комунікаційні послуги.

            А до початку функціонування електронної регуляторної платформи НКЕК, інформація за встановленою формою може подаватись на визначену електронну адресу НКЕК.

            З огляду на зазначене, пропонується така редакція пункту 11 розділу 2 проекту Порядку:

            «11. Моніторинг рівня тарифів (цін) на універсальні послуги здійснюється в такій послідовності:

  • постачальники електронних комунікаційних послуг, які надають електронні комунікаційні послуги, що забезпечують показники та параметри, які висуваються до універсальних послуг, надають НКЕК щороку до 01 березня через електронну регуляторну платформу за формою, що є додатком 1 до цього Порядку, інформацію про рівень тарифів (цін) на кожну із універсальних послуг по кожному населеному пункту. До початку функціонування електронної регуляторної платформи така інформація подається в електронній формі на визначену НКЕК електронну адресу;

  • НКЕК збирає, обробляє, систематизує та аналізує інформацію, яка надходить від постачальників електронних комунікаційних послуг. На підставі опрацювання (аналізу) регуляторної звітності, що надається постачальниками електронних комунікаційних послуг, НКЕК направляє постачальникам електронних комунікаційних послуг, які не надали в установлений строк інформацію за формою, що є додатком 1 до цього Порядку, запит про надання інформації про рівень тарифів (цін) на кожну із універсальних послуг по кожному населеному пункту. Інформація, яка надається постачальниками послуг у відповідь на запит про надання інформації, повинна надаватись у строки, визначені запитом, які не можуть бути меншими за 5 робочих днів;

  • до 31 липня року, в якому проводиться моніторинг рівня тарифів (цін), НКЕК узагальнює та оприлюднює результати моніторингу рівня тарифів (цін).».

            Відповідно, необхідно розробити форму, за якою постачальники електронних комунікаційних послуг надаватимуть до НКЕК інформацію про рівень тарифів (цін) на кожну із універсальних послуг по кожному населеному пункту та, далі, в т.ч. у пункті 14 розділу 3 проекту Порядку, змінити нумерацію додатків. 

 

            Про результати розгляду поданих ІнАУ пропозицій до проекту постанови КМУ просимо повідомити письмово.

 

З повагою

Голова Правління ІНТЕРНЕТ АСОЦІАЦІЇ УКРАЇНИ                       Олександр САВЧУК