Голові Національної комісії, що здійснює державне регулювання
у сферах електронних комунікацій, радіочастотного
спектра та надання послуг поштового зв’язку
ЖИВОТОВСЬКОМУ О.М.
Вих. № 112
від 26.12.2024
Щодо пропозицій до проекту постанови Кабінету Міністрів України
«Про затвердження Критеріїв та їх значень для визначення цінової
доступності універсальних електронних комунікаційних послуг»
Шановний Олександре Миколайовичу!
Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах електронних комунікацій, радіочастотного спектра та надання послуг поштового зв’язку (НКЕК) на офіційній сторінці НКЕК в мережі Інтернет за адресою: https://nkek.gov.ua/ опубліковано проект постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження Критеріїв та їх значень для визначення цінової доступності універсальних електронних комунікаційних послуг»(далі – проект постанови КМУ) та зазначено, що пропозиції та зауваження можна подати до НКЕК до 11 січня 2025 року.
Враховуючи зазначене, в установлений термін, надаємо пропозиції до проекту постанови КМУ, які просимо розглянути та врахувати.
-
У пункті 3 проекту Критеріїв та їх значень для визначення цінової доступності універсальних електронних комунікаційних послуг (далі – проект Критеріїв) визначення термінів пропонуємо викласти у наступних редакціях:
Редакція, пропонована проектом постанови КМУ |
Редакція, пропонована ІнАУ |
Обґрунтування ІнАУ |
середній тариф (ціна) на універсальну електронну комунікаційну послугу –середнє арифметичне значення мінімальних місячних рівнів тарифів (цін) на електронну комунікаційну послугу, що надається всіма постачальниками цієї послуги в певному населеному пункті і включає в себе мінімально необхідний обсяг споживання, забезпечує показники та параметри, що висуваються до універсальної електронної комунікаційної послуги, надається окремо або у складі тарифних планів і є доступною для підключення постачальником такої послуги |
середній тариф (ціна) на універсальну електронну комунікаційну послугу – середнє арифметичне значення мінімальних місячних рівнів тарифів (цін) на електронну комунікаційну послугу, що надається всіма постачальниками цієї послуги в певному населеному пункті, забезпечує показники та параметри, що висуваються до універсальної електронної комунікаційної послуги, надається окремо або у складі тарифних планів і є доступною для підключення постачальником такої послуги;». |
Із визначення терміну «середній тариф (ціна) на універсальну електронну комунікаційну послугу» пропонуємо виключити вираз «і включає в себе мінімально необхідний обсяг споживання», адже відповідно до визначення, наданого у пункті 137 статті 2 Закону України «Про електронні комунікації» універсальною електронною комунікаційною послугою (універсальна послуга) є визначена цим Законом електронна комунікаційна послуга встановленої якості, доступна всім кінцевим користувачам на всій території України за доступною ціною. Таке положення щодо «мінімально необхідного обсягу споживання» відсутнє при застосуванні поняття «універсальна електронна комунікаційна послуга» в розділі XIII Закону |
середньомісячний сукупний дохід сім’ї (домогосподарства) – обчислений у середньому за місяць дохід усіх членів сім’ї (домогосподарства), одержаний ними протягом 12 (дванадцяти) місяців |
середньомісячний сукупний дохід сім’ї (домогосподарства) – обчислений у середньому за місяць дохід усіх членів сім’ї (домогосподарства), які спільно проживають в одному житловому приміщенні або його частині, ведуть спільне господарство, одержаний ними протягом 12 (дванадцяти) місяців |
У визначенні терміну вважаємо за доцільне уточнити, що «члени сім’ї» спільно проживають та ведуть спільне господарство. Також, у проекті Критеріїв не надається визначення поняття «домогосподарство» та відсутнє посилання на законодавчий акт, де таке поняття вже встановлене. Тому, додатково, пропонуємо надати визначення терміну «домогосподарство», яке застосовуватиметься у цій постанові КМУ |
населений пункт – усталене місце (село, селище, місто) постійного проживання людей, що склалося внаслідок історичних традицій, господарської та іншої діяльності, має сталий склад населення, власну назву, встановлені територіальні межі |
населений пункт – компактно заселене місце проживання людей, що утворилося внаслідок історичних традицій, господарської та іншої діяльності, має сталий склад населення, власну назву та відокремлену територію із встановленими у передбаченому законом порядку межами |
Визначення терміну «населений пункт» пропонуємо застосовувати із Закону України «Про порядок вирішення окремих питань адміністративно-територіального устрою України».
|
-
Крім цього, додатково зауважуємо про таке. У абзаці 2 частини першої статті 100 Закону України «Про електронні комунікації» встановлено, що «доступність універсальних електронних комунікаційних послуг визначається за встановленими Кабінетом Міністрів України критеріями та їх значеннями з урахуванням рівня цін на універсальні електронні комунікаційні послуги на території держави та рівня доходів споживачів». Разом з цим, відповідно до статті 117 Конституції України та статті 49 Закону України «Про Кабінет Міністрів України» слідує, що постанова КМУ – це нормативно-правовий акт, який підлягає обов’язковому виконанню. Нормативно-правовий акт повинен містити норми права, направлені на регулювання суспільних відносин. Проте, у вказаному вище положенні Закону України «Про електронні комунікації» чітко не встановлено, що критерії доступності універсальних електронних комунікаційних послуг визначаються саме постановою Кабінету Міністрів України. Крім того, положення проекту постанови КМУ у запропонованій редакції не містять положень, які б регулювали суспільні відносини, а є, на наше переконання, інструкцією, яка містить вказівки для НКЕК, як визначати «споживачів, які мають право на отримання в порядку і розмірах, визначених Кабінетом Міністрів, цільової адресної соціальної допомоги для отримання універсальних електронних комунікаційних послуг, передбачених частиною першою статті 99 Закону.».
На сьогодні для проведення консультацій НКЕК опубліковано проект постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження Порядку здійснення моніторингу рівня тарифів (цін) на універсальні електронні комунікаційні послуги», предметом якого також є питання цін (тарифів) на універсальну електронну комунікаційну послугу, зокрема, моніторингу їх рівня, який буде здійснювати НКЕК. Як пропозицію, пропонуємо розглянути можливість об’єднання тексту проекту постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження Порядку здійснення моніторингу рівня тарифів (цін) на універсальні електронні комунікаційні послуги» та тексту проекту постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження Критеріїв та їх значень для визначення цінової доступності універсальних електронних комунікаційних послуг» в текст проекту одного нормативно-правового акту (постанови Кабінету Міністрів України).
З огляду на зазначене, вважаємо, що положення проекту постанови КМУ потребують доопрацювання в цілому.
Про результати розгляду поданих ІнАУ пропозицій до проекту постанови КМУ просимо повідомити письмово.
З повагою
Голова Правління ІНТЕРНЕТ АСОЦІАЦІЇ УКРАЇНИ Олександр САВЧУК