Голові Національної комісії, що здійснює державне регулювання
у сферах електронних комунікацій, радіочастотного
спектра та надання послуг поштового зв’язку
МАЛЬОН Л.В.
Вих. № 107
від 08.09.2025
Пропозиції до проекту постанови КМУ «Про затвердження Порядку сприяння
отриманню споживачами з інвалідністю універсальних електронних
комунікаційних послуг та забезпеченню їх відповідним термінальним
обладнанням та спеціальними засобами, що покращують рівноцінний доступ»
Шановна Ліліє Володимирівно!
Інтернет Асоціація України (ІнАУ), яка об’єднує понад 200 підприємств галузі інформаційно-комунікаційних технологій, висловлює Вам свою повагу та звертається з наступним.
Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах електронних комунікацій, радіочастотного спектра та надання послуг поштового зв’язку (НКЕК) на офіційній сторінці НКЕК в мережі Інтернет за адресою: https://nkek.gov.ua/ опубліковано проект постанови КМУ «Про затвердження Порядку сприяння отриманню споживачами з інвалідністю універсальних електронних комунікаційних послуг та забезпеченню їх відповідним термінальним обладнанням та спеціальними засобами, що покращують рівноцінний доступ» (далі – проект постанови КМУ) та зазначено, що пропозиції та зауваження можна подати до 12 вересня 2025 року.
Враховуючи зазначене, в установлений термін надаємо пропозиції до проекту постанови КМУ, які просимо розглянути та врахувати.
1. Передусім зазначимо, що цілком сприймаємо вимоги міжнародного та національного законодавства щодо втілення принципів інклюзивності та захисту прав осіб з інвалідністю в Україні. Разом з цим, частину вимог до постачальників, які надають універсальні електронні комунікаційні послуги, у проекті «Порядку сприяння отриманню споживачами з інвалідністю універсальних електронних комунікаційних послуг та забезпеченню їх відповідним термінальним обладнанням та спеціальними засобами, що покращують рівноцінний доступ до таких послуг» (далі – проект Порядку) вважаємо обтяжливими фінансово та організаційно. До прикладу, в проаналізованих нами кількох вебсайтах, які використовуються органами виконавчої влади для висвітлення своєї діяльності, не виявлено реалізованих заходів для зручного сприйняття інформації користувачами з інвалідністю (в т.ч. супроводження субтитрами, відео з інструкцією, поданням інформації українською жестовою мовою тощо).
З огляду на зазначене, постачальникам, як і ЦОВВ необхідний певний перехідний період для впровадження усіх вимог, в т.ч. фінансування на переоснащення вебсайтів, розроблення програм, укладення угод тощо.
Крім цього, у пункті 18 проекту Порядку встановлено вимоги, що кінцеве (термінальне) обладнання для забезпечення доступу споживачів з інвалідністю до універсальних послуг повинно відповідати таким вимогам (з урахуванням функціональних потреб осіб з інвалідністю залежно від виду порушення), що, відповідно, потребує придбання такого обладнання та забезпечення його наявності.
З огляду на зазначене та враховуючи, що воєнний стан та бойові дії в країні тривають, просимо встановити, що строк набрання чинності постановою КМУ – 1 рік після припинення чи скасування воєнного стану, введеного Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 2102-IX (зі змінами). В іншому разі розцінюватимемо, що основна мета такого проекту постанови КМУ – це штрафи на постачальників, які будуть накладатись за її невиконання та незабезпечення умов, визначених Порядком.
2. Проект Порядку вважаємо за доцільне доповнити положенням, згідно з яким споживач, який є особою з інвалідністю, або супроводжуюча особа перед початком комунікації з працівниками постачальника повинна повідомити про це, оскільки іноді візуально це не помітно. А працівнику постачальника, вважаємо, некоректно уточнювати в людини таку інформацію. Тому у разі комунікації з працівниками постачальника особа, яка має інвалідність, має повідомити про це.Також має бути встановлено обов’язок для особи з інвалідністю постійно оновлювати таку інформацію (не менше 1 раз на рік). Зокрема, таке доповнення є обов’язковим до пункту 13 проекту Порядку.
3. У пункті 6 проекту Порядку зазначено, що постачальники послуг забезпечують доступність універсальних послуг споживачам з інвалідністю у порядку, визначеному статтею 116 Закону, іншими актами законодавства, в тому числі Правилами.
У статті 116 Закону України «Про електронні комунікації» зазначено, що безоплатний доступ до відповідного програмного забезпечення надається постачальникам електронних комунікаційних послуг у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України. Проте це положення Закону не враховано у проекті Порядку.
Тому просимо пункт 6 чи інший пункт у проекті Порядку деталізувати та додатково доповнити положеннями, які передбачатимуть, що безоплатний доступ до відповідного програмного забезпечення надається постачальникам електронних комунікаційних послуг у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
4. В останньому пункті 9 проекту Порядку зазначається, що «офіційні вебсайти постачальників послуг та мобільні додатки повинні суміщатись з існуючими спеціалізованими апаратними та програмними засобами для осіб, які мають порушення зору, слуху, опорно-рухового апарату, мовлення та інтелектуального розвитку, а також з різними комбінаціями порушень».
Проте у проекті Порядку не розкрито поняття «існуючі спеціалізовані апаратні та програмні засоби». Відсутність такої інформації може викликати проблему несумісності таких засобів у певних споживачів. Тому зазначене речення у пункті 9 проекту Порядку потребує обговорення та/або уточнення його змісту, або виключення.
З повагою
Голова Правління ІНТЕРНЕТ АСОЦІАЦІЇ УКРАЇНИ Олександр САВЧУК