Лист № 09 від 27.01.2025 НКЕК щодо пропозицій до Граничних тарифів на надання в користування КК ЕКМ

Вихідні реквізити
Вих. № 09 від 27.01.2025
Відправник
ІнАУ, Інтернет Асоціація України
Отримувач
НКЕК, Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах електронних комунікацій, радіочастотного спектра та надання послуг поштового зв`язку

Члену Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах електронних комунікацій, радіочастотного спектра та надання послуг поштового зв’язку, 

Голові Робочої групи з опрацювання пропозицій до граничних тарифів на надання в користування КК ЕКМ

СЕМЕНЧЕНКУ А.І.

Вих. № 09

від 27.01.2025

 

Інформація на лист НКЕК від 23.01.2025 № 05-560/133

 

Шановний Андрію Івановичу!

            Інтернет Асоціація України (ІнАУ) висловлює Вам свою повагу та, у відповідь на лист НКЕК від 23.01.2025 № 05-560/133, щодо розгляду інформації АТ «УКРТЕЛЕКОМ», викладеної у листі від 10.01.2025 № 36-ВИХ-80D731-80D940-2025, повідомляє наступне.

            1. Щодо пропозиції по перегляду Граничних тарифів на послуги «Користування ККЕ» та «Бронювання місця в ККЕ», а також в доповнення до усних та письмових пояснень, наданих представниками ІнАУ в рамках Робочої групи з опрацювання пропозицій до Граничних тарифів на надання в користування кабельної каналізації електронних комунікаційних мереж (далі – Робоча група), вважаємо доцільним зосередити увагу членів Робочої групи, НКЕК та постачальників, які надають послуги користування КК ЕКМ, на наступному.

            а) Тарифи на послуги мають ґрунтуватись на економічних показниках діяльності того чи іншого надавача ЕКП та формуватись, в т.ч. за принципами ціноутворення у сфері електронних комунікацій, встановлених у частині першій статті 106 Закону України «Про електронні комунікації», а саме:

  • встановлення тарифів на конкурентному ринку на основі попиту та пропозицій;

  • уникнення перехресного субсидування одних електронних комунікаційних послуг за рахунок інших;

  • залежність рівня тарифів від рівня якості електронних комунікаційних послуг.

     При цьому, в даному випадку при формуванні тарифів на послуги користування ККЕ має враховуватись, що ринок цих послуг не є конкурентним, а, ймовірніше за все, кожен надавач цієї послуги має ознаки домінування на ринку.

     В переважній більшості суб’єктами господарювання ведеться система внутрішніх звітів, з використанням показників, якими такий суб’єкт господарювання може аналізувати ефективність своєї діяльності і приймати певні управлінські рішення (так званий «управлінський облік»). Припускаємо, що подібний управлінський звіт (чи облік) ведеться і в АТ «УКРТЕЛЕКОМ», адже представники цього АТ під час засідань Робочої групи постійно стверджують про збитковість діяльності від наданих послуг користування КК ЕКМ. Про це йдеться і в листі АТ «УКРТЕЛЕКОМ» від 10.01.2025 № 36-ВИХ-80D731-80D940-2025: «наявний мінусовий рівень рентабельності для послуг надання доступу до ККЕ». З огляду на зазначене, вважаємо, що існує економічна можливість формування тарифів на послуги ККЕ, які ґрунтуватимуться на фактичних показниках цієї послуги (по видам), за «мінусом» витрат, які несе надавач послуг для використання КК ЕКМ для власних потреб, та «плюс» відсоток рівня рентабельності, який є середнім у сфері електронних комунікацій, з урахуванням витрат на розвиток мережі КК ЕКМ.

     b) АТ «УКРТЕЛЕКОМ», на наш погляд, не вповні коректно наведено порівняння вартості встановлених тарифів для розміщення кабелів електронних комунікацій на опорах та граничних тарифів послуги «користування ККЕ» і пропозиції АТ «УКРТЕЛЕКОМ» щодо нових тарифів на послуг користування КК ЕКМ.

     По-перше. АТ «УКРТЕЛЕКОМ» наведено саме граничні розміри тарифівза доступ до елементів інфраструктури об’єктів електроенергетики. Крім того, не враховано при порівнянні, що на період воєнного стану в країні та на 90 днів після його припинення або скасування Методикою визначення плати за доступ до елементів інфраструктури об’єкта електроенергетики на територіях, які включені до переліку територіальних громад, які розташовані в районах проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні), та які розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні), розмір періодичної плати за доступ до елементів інфраструктури об’єктів електроенергетики з використанням несучої спроможності будівель, споруд і однієї опори становить 1 копійку на місяць. Для інших постачальників ЕКП/ЕКМ на вказаний період доступ до однієї опори обленерго становить 10 гривень на місяць.

     Також, слід взяти до уваги, при порівнянні, що тарифи, які застосовуються обленерго, вже включають ПДВ. Запропоновані ж АТ «УКРТЕЛЕКОМ» тарифи, не містять даної інформації, відтак, розуміємо, що розрахунки надано без ПДВ.

     Тому, вважаємо, невірно та некоректно спиратись на цифри, які вказані АТ «УКРТЕЛЕКОМ» у Порівнянні вартості встановлених тарифів для розміщення кабелів електронних комунікацій на опорах та граничних тарифів послуги «користування ККЕ», що є додатком до листа від 10.01.2025 № 36-ВИХ-80D731-80D940-2025, в т.ч. оскільки там відображено дані лише щодо тарифів, які сплачуються цим товариством (і при цьому розміри тарифів є навіть вищими, аніж гранично допустимі розміри періодичної плати за доступ відповідно до законодавства), а не узагальнена інформація в цілому.

     По-друге. АТ «УКРТЕЛЕКОМ» не надано пояснення, чому здійснено порівняння власних тарифів на послуги користування КК ЕКМ саме з тарифами для розміщення кабелів електронних комунікацій на опорах.  

     Тому для порівняння тарифів на послуги користування КК ЕКМ пропонуємо використати Методику визначення плати за доступ до елементів інфраструктури кабельної каналізації електрозв’язку (електронних комунікаційних мереж), затверджену постановою НКЕК від 13.07.2022 № 109. До речі, вважаємо доцільним розглянути і підходи до формування плати за доступ до елементів інфраструктури ККЕ у цій Методиці, в т.ч. перелік робіт, що мають бути враховані для визначення періодичної плати за доступ, доопрацювати їх та застосувати їх при формуванні тарифів на окремі послуги користування КК ЕКМ.

     c) АТ «УКРТЕЛЕКОМ» зазначає, що «відповідно до здійсненого розрахунку тарифи по категорії кабелів «до 12 мм включно», де максимальний розмір тарифу для м. Києва становить 45,20 грн, буде підвищено у 3,7 рази. Для категорії кабелів «понад 12 мм» пропонуємо застосовувати перерахунок вартості 1 канало-км за тарифом чинної категорії «від 12 до 20 мм (включно)» у розмірі 112,99 грн на відсоток підвищення попередньої категорії». Проте тут не надано пояснень, чому пропонується застосовувати різні відсотки підвищення вартостей.

            2. Щодо пропозиції фахівців НКЕК щодо необхідності розроблення нової економічної моделі по ККЕ, в тому числі вибору економічної моделі висхідної довгострокової додаткової вартості (модель BU-LRIC), як найбільш прийнятної для формування вартості послуг ККЕ (п.3 протоколу від 19.12.2024) зазначаємо наступне.

            а) Вважаємо, що на період воєнного стану в країні доцільно утриматись від розроблення експериментальних нових моделей формування вартості послуг користування КК ЕКМ у разі, якщо відсутнє повне розуміння наслідків такого експериментального проекту, зокрема, його вплив на вартість послуг для постачальників ЕКП/ЕКМ, які користуються послугами КК ЕКМ, та, в кінцевому наслідку, для абонентів ЕКП, щоб такі тарифи не були надмірно завищеними. 

            b) Пропонуємо надалі користуватись положеннями чинної частини четвертої статті 34 Закону України «Про електронні комунікації», підпунктом «й» пункту 1 частини четвертої статті 4 Закону України «Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах електронних комунікацій, радіочастотного спектра та надання послуг поштового зв’язку», згідно з якими НКЕК надано повноваження, зокрема, щодо затвердження граничних тарифів на надання в користування кабельної каналізації, що включають надання послуг операторами, постачальниками мереж електронних комунікацій замовнику з розроблення та видачі технічних умов, погодження робочого проекту, технічного нагляду, бронювання місця, надання місця в каналі кабельної каналізації та її користування.

 

            Підсумовуючи наведене, вважаємо, що:

  • тарифи на послуги користування КК ЕКМ повинні ґрунтуватись на фактичних показниках цієї послуги (по видам);

  • за потреби НКЕК може застосувати положення статті 87 Закону України «Про електронні комунікації», зокрема, щодо дослідження питання та накладення зобов’язання з роздільного бухгалтерського обліку;

  • доцільно також звернутись до народних депутатів України, зокрема до Комітету Верховної Ради України з питань цифрової трансформації, задля якнайшвидшого внесення змін до законодавства та подальшого затвердження НКЕК порядку, відповідно до якого будуть встановлюватись граничні тарифи на надання в користування КК ЕКМ.

 

З повагою

Голова Правління ІНТЕРНЕТ АСОЦІАЦІЇ УКРАЇНИ                        Олександр САВЧУК