Лист № 07 від 22.01.2025 Мінрозвитку щодо пропозицій до проекту Закону України «Про внесення змін до деяких законів України щодо управління житловим фондом»

Вихідні реквізити
Вих. № 07 від 22.01.2025
Відправник
ІнАУ, Інтернет Асоціація України
Отримувач
Міністерство розвитку громад та територій України

Віцепремʼєр-міністру з відновлення України – 

Міністру розвитку громад та територій України

КУЛЕБІ О.В.

Вих. № 07

від 22.01.2025

 

Щодо проекту Закону України «Про внесення змін до деяких 

законів України щодо управління житловим фондом»

 

Шановний Олексію Володимировичу!

            Інтернет Асоціація України (ІнАУ), яка об’єднує понад 220 підприємств галузі електронних комунікацій, висловлюємо Вам свою повагу та звертаємося з приводу наступного.

            1 серпня 2024 року на вебсайті Міністерства розвитку громад та територій України https://mtu.gov.ua/news/35823.html опубліковано проект Закону України «Про внесення змін до деяких законів України щодо управління житловим фондом» (далі – проект Закону), положення якого направлені на удосконалення житлового законодавства щодо утримання та збереження житлової сфери, врегулювання правовідносин фізичних і юридичних осіб, органів державної влади, органів місцевого самоврядування.

            Звертаючись до Вас із цим листом, перш за все, зауважуємо, що електронно-комунікаційні послуги в сучасному світі отримали статус життєво необхідних. В українському законодавстві згідно з частиною четвертою статті 9 Закону України «Про критичну інфраструктуру», електронні комунікації віднесено до переліку життєво важливих функцій та/або послуг, порушення яких призводить до негативних наслідків для національної безпеки України. Забезпечення електронними комунікаційними послугами житлового фонду країни має не менш важливе значення, ніж забезпечення такими видами комунальних послуг, як-то постачання води та водовідведення, тепло-, газо-, електропостачання, поводження з побутовими відходами і утримання будинків та прибудинкових територій. А в умовах воєнного стану в країні сфера електронних комунікацій є однією з пріоритетних галузей, як для споживачів цих послуг, так і для держави в цілому.

            В Європейському Союзі послуги електронних комунікацій визнані критично важливими, і забезпечення доступу до них – один із ключових пріоритетів політики ЄС. Європейський кодекс електронних комунікацій 2018 року (European Electronic Communications Code, EECC) визначає електронні комунікації як базову інфраструктуру, яка має бути доступною для всіх громадян ЄС. Україна, як кандидат в члени ЄС, має враховувати цей пріоритет і підхід ЄС.

            Українське законодавство встановлює особливі вимоги до сталого забезпечення послугами електронних комунікацій на період воєнного стану. Так, відповідно до частини першої-другої статті 115 Закону України «Про електронні комунікації», постачальники електронних комунікаційних мереж та/або послуг зобов’язані вживати відповідно до законодавства заходів щодо забезпечення сталого функціонування мереж електронних комунікацій, що використовуються для надання електронних комунікаційних послуг в умовах надзвичайних ситуацій, надзвичайного та воєнного стану. Постачальники електронних комунікаційних мереж та/або послуг в умовах надзвичайного та воєнного стану зобов’язані забезпечувати надання електронних комунікаційних послуг та брати участь в оповіщенні населення в порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України. Задля реалізації цих завдань на період воєнного стану в Україні додатково видаються і відповідні розпорядження Національного центру оперативно-технічного управління електронними комунікаційними мережами України (НЦУ).

            Переконані, що українське законодавство в сфері житлової політики і управління житловим фондом має враховувати ці нові реалії та відображати надзвичайно важливу роль послуг електронних комунікацій і практичні заходи із забезпечення цими послугами жителів багатоквартирних будинків, унормування взаємовідносин між власниками такого житла, управлінцями та постачальниками електронних комунікаційних мереж та/або послуг на рівних та взаємовигідних умовах з питань розміщення електронних комунікаційних мереж для надання електронних комунікаційних послуг.

            Зазначимо, що «житлова реформа» початку 2000-х, орієнтована на створення ОСББ і реалізована в Законі України «Про об’єднання співвласників багатоквартирного будинку», не досягла своєї мети і потребує суттєвої корекції, адже вона не ґрунтується на забезпеченні права власності на багатоквартирні будинки, має дуже невдалу, тривалу і громіздку процедуру прийняття кваліфікованих рішень у вигляді загальних зборів. В цих умовах урегулювання питань, зокрема в сфері забезпечення жителів критично необхідними послугами електронних комунікацій і оповіщення, є досить проблематичними, а іноді навіть конфліктними, оскільки значна частина голів правлінь ОСББ, управлінських компаній, комунальних підприємств, чинять необґрунтовані перепони при розміщенні електронних комунікаційних мереж з використанням інфраструктури житлових багатоквартирних будинків та при використанні цієї інфраструктури. 

            З урахуванням зазначеного направляємо пропозиції до проекту Закону у додатку до цього листа, які потрібні для термінового вирішення найбільш важливих питань забезпечення жителів критично необхідними послугами електронних комунікацій. Разом з тим наголошуємо на необхідності подальшого суттєвого реформування законодавства в сфері управління житловим фондом, яке на сьогодні виглядає суперечливим і неефективним.

            Зі свого боку ІнАУ виражає готовність до конструктивного діалогу з представниками Міністерства розвитку громад та територій України, представниками профільних асоціацій (ОСББ, власників житла тощо) з питань спільного напрацювання відповідних змін до законодавства, з метою якнайшвидшого та оптимального врегулювання організаційних засад та укладення договорів щодо забезпечення доступу до інфраструктури об’єктів будівництва, будинкової розподільної мережі для розташування технічних засобів електронних комунікацій з метою надання електронних комунікаційних послуг. 

            З цією метою просимо також розглянути питання щодо створення відповідної робочої групи, в т.ч. із залученням представників ІнАУ.

            Про результати розгляду цього листа просимо повідомити письмово.

 

            Додаток: Пропозиції змін до законодавства України для врегулювання відносин постачальників ЕКП/ЕКМ з управляючими компаніями, ОСББ з питань розміщення ЕКМ, з використанням яких надаються електронні комунікаційні послуги, на 4 арк. у 1 прим.

 

З повагою

Голова Правління ІНТЕРНЕТ АСОЦІАЦІЇ УКРАЇНИ                                Олександр САВЧУК