Лист №129/1-3 від 22.07.2014 щодо особливостей уточнення податкових зобов'язань з податку на прибуток підприємств та податку на додану вартість у разі застосування податкового компромісу (законопроект № 4930 від 26.05.2014)

22.07.2014
Відправник: 
ІнАУ, Інтернет Асоціація України

Прем’єр-міністру України

Яценюку А.П.

 

Голові Верховної Ради України

Турчинову О.В.

 

Голові Комітету з питань податкової та митної політики

Хомутинніку В.Ю.

 

 

 

Вих. № 129/1-3

від «22» липня 2014 р.

 

Щодо особливостей уточнення податкових зобов'язань з податку на прибуток підприємств та податку на додану вартість у разі застосування податкового компромісу (законопроект № 4930 від 26.05.2014)

 

Шановний Арсенію Петровичу!

Інтернет Асоціація України (ІнАУ), яка об'єднує понад 150 підприємств сфери інформаційно-комунікаційних технологій України, засвідчує Вам свою щиру повагу та звертається з наступним.

26.05.2014 за №4930 Верховною Радою України зареєстровано проект Закону України про внесення змін до Податкового кодексу України щодо особливостей уточнення податкових зобов’язань з податку на прибуток підприємств та податку на додану вартість у разі застосування податкового компромісу, поданий Кабінетом Міністрів України.

Метою законопроекту є звільнення платників податків від фінансової, кримінальної та адміністративної відповідальності за умови сплати незадекларованих платежів з податку на додану вартість та податку на прибуток підприємств. Для фактичної реалізації режиму податкового компромісу платникам податків надаються певні преференції, зокрема сплата лише частки завчасно незадекларованих платежів у розмірі 15%, відсутність відповідальності, не вважається злочином щодо умисного ухилення від сплати податків, зборів (обов'язкових платежів), уточнення недоплачених податкових зобов'язань, відсутність перевірки за уточненні та перевірені податкові періоди у наступних періодах, узгодження податкових зобов'язань протягом 90 календарних днів. Загальною метою законопроектів є збільшення доходів бюджету за рахунок зміни ставок податків та вдосконалення деяких податкових норм, у тому числі норм, які стосуються податкових пільг та адміністрування податків.

Підтримуючи загалом урядові пропозиції, наголошуємо на наявні в законопроекті суттєві ризики для економіки України, зокрема:

По-перше, законопроектом передбачена ставка податкового компромісу у розмірі 15%. При перерахунку на оборот дана ставка генерує 2,5% від обороту з ПДВ та 2,375% від обороту для податку на прибуток. Сумарний податковий тиск податкового компромісу становитиме 4,875% обороту. У трирічному періоді цифра сягатиме 14,625% середнього річного обороту. За логікою проекту закону дану суму слід сплатити за строк 60 днів. Попри податковий компроміс на економіку України відбувається звичне податкове навантаження. Слід зазначити, що 10% рентабельності – це недосяжна межа для багатьох видів бізнесу. Великі торгівельні мережі працюють із рентабельністю в 1-1,5%, а тому необхідність одночасно виплатити додатково 14,6% річного обороту здатна поставити під питання саму можливість подальшого існування.

Після обговорення в відповідних Комітетах Верховної Ради України, було прийнято рішення про зниження ставки до 10%, втім навіть вона лишається завеликою відносно середнього річного обороту підприємств.

По-друге, слід пам’ятати, що саме держава стала основним інструментом корупційного тиску на економіку. Саме через правоохоронні та податкові органи проходило просування так званих «площадок», через які відбувалась мінімізація податкових зобов’язань. Тому, визначаючи суму та методику обчислення податкового компромісу слід зважувати на те, що на економіку величезним тягарем лягали корупційні побори. І суми мінімізованих податкових зобов’язань витрачали на забезпечення функціонування бізнесу в умовах вороже налаштованої державної середи. Тому суми податкового компромісу будуть сплачені за рахунок обігових коштів, що неодмінно призведе до згортання ділової активності та масових звільнень. З другого боку, піднімаючи питання податкового компромісу слід зважати на те, що попередні державні бюджетні роки вже закриті, і з точки зору бюджету варто говорити не про виправлення раніше не отриманих надходжень, а про додаткові надходження поточного бюджетного року.

По-третє, ставлячи перед бізнесом задачу додаткового наповнення бюджету задля створення умов для виходу бізнесу з тіні в Україні необхідно запроваджувати комплексну податкову реформу, із чітким визначенням її строків та напрямків.

В іншому випадку, податковий компроміс буде сприйнятий бізнессередовищем як додатковий збір та не виконає своїх функцій, як вивід з-під тиску правоохоронних органів або стимул до повної сплати податків і зборів.

 

Водночас, ми зауважуємо, що нездійснення ніяких кроків задля вирішення проблем, пов’язаних з функціонуванням тіньового сектору економіки, також має вкрай негативний вплив на економіку, оскільки правоохоронні та фіскальні органи здійснюють великий тиск на бізнес, переслідуючи за раніше вчинені вимушені податкові правопорушення.

З огляду на викладене вище, з метою виконання податковим компромісом свого економічного та соціального призначення, просимо підтримати ініціативу про необхідність радикального перегляду ставки до нульового рівня за період до початку 2014 року (податкова амністія). В подальшому періоді, зокрема, у першому півріччі 2014 року, застосування певної ставки вже не створюватиме ризиків для економіки України, а тому може застосовуватись.

 

 

З повагою,

 

Голова Правління

Інтернет Асоціації України                                                                     Т. Попова