Лист № 55/1-2 від 04.05.2020 щодо відмови у погодженні проекту постанови КМУ «Про Методику розрахунку орендної плати за державне майно»

04.05.2020
Вихідні реквізити: 
Вих. № 55/1-2 від 04.05.2020
Відправник: 
ІнАУ, Інтернет Асоціація України

Т.в.о. Голови Державної регуляторної служби України

МІРОШНІЧЕНКУ О.М.

вул. Арсенальна, 9/11, м. Київ, 01011

 

Голові Фонду державного майна України

СЕННИЧЕНКУ Д.В.

вул. Генерала Алмазова, 18/9, м. Kиїв,

                                                                                                              01133

Вих. № 55/1-2

від 04.05.2020

 

Щодо відмови у погодженні

проекту постанови КМУ

 

Інтернет Асоціація України (далі – ІнАУ), яка об’єднує понад 220 підприємств галузі інформаційно-комунікаційних технологій, висловлює Вам свою повагу та звертається з приводу наступного.

Фондом державного майна України опрацьовано та надано на погодження до Державної регуляторної служби України проект постанови Кабінету Міністрів України «Про Методику розрахунку орендної плати за державне майно» (далі – проект постанови КМУ). Проектом постанови КМУ пропонується затвердити Методику розрахунку орендної плати за державне майно (далі – проект Методики) та визнати такою, що втратить чинність, постанову Кабінету Міністрів України від 04 жовтня 1995 року № 786 «Про Методику розрахунку орендної плати за державне майно та пропорції її розподілу».

Додатком 2 до проекту Методики запропоновані Орендні ставки для договорів оренди, які були укладенні до набрання чинності Законом та продовжуються вперше. Зокрема, у проекті цього документу запропоновано встановити:

розміщення офісних приміщень операторів телекомунікацій, які надають послуги рухомого (мобільного) зв’язку, операторів та провайдерів телекомунікацій, які надають послуги доступу до Інтернету – орендна ставка 40%;

розміщення антен, технічних засобів і антен операторів телекомунікацій, які надають послуги рухомого (мобільного) зв’язку, операторів та провайдерів телекомунікацій, які надають послуги доступу до Інтернету – 18%.

На сьогодні, орендні ставки за використання нерухомого державного майна встановлюються відповідно до додатку 2 до Методики розрахунку орендної плати за державне майно та пропорції її розподілу, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 04.10.1995 № 786 із змінами, у розмірі 40% та 18% відповідно.

ІнАУ звертається з пропозицією переглянути розміри запропонованих ставок орендної плати, які можуть застосовуватись до операторів, провайдерів телекомунікацій. Зазначене обґрунтовуємо наступним.

Відповідно до пункту 3 Рекомендацій парламентських слухань на тему: «Реформи галузі інформаційно-комунікаційних технологій та розвиток інформаційного простору України», схвалених постановою Верховної Ради України 31.03.2016 № 1073-VIII, Кабінету Міністрів України було рекомендовано відповідно до Плану заходів щодо дерегуляції господарської діяльності, затвердженого розпорядженням Кабінету Міністрів України від 18 березня 2015 року № 357-р, розробити зміни до нормативно-правових актів, зокрема, щодо встановлення Фондом державного майна України вимог щодо використання орендної ставки у розмірі 10% у разі експлуатації об’єктів нерухомості для розміщення технологічного обладнання, антен операторів телекомунікацій, які надають послуги з рухомого (мобільного) зв’язку, операторів та провайдерів телекомунікацій, які надають послуги з доступу до мережі Інтернет.

Таким чином, запропоновані проектом постанови КМУ зміни, не вирішують питання зниження орендної ставки у разі експлуатації об’єктів нерухомості для розміщення технологічного обладнання, антен, зокрема, операторами та провайдерами телекомунікацій, які надають послуги з доступу до мережі Інтернет, до 10%, як це визначено Рекомендаціями.

У разі прийняття вказаної постанови КМУ, однозначно, матиме місце лише підвищення для операторів, провайдерів телекомунікацій орендних ставок за використання нерухомого державного майна. При цьому, іншим субʼєктам господарювання запропоновано значно нижчі орендні ставки. Наприклад, у разі розміщення суб’єктів господарювання, що провадять туроператорську та турагентську діяльність, готелів  пропонується орендна ставка у розмірі 22 %, розміщення редакцій засобів масової інформації рекламного та еротичного характеру – 20%, розміщення офісних приміщень, відділень банків, фінансових установ, ломбардів, бірж, брокерських, дилерських, маклерських, рієлторських контор (агентств нерухомості), інших – 18 %, розміщення комп’ютерних клубів та інтернет-кафе – 12 %, розміщення об’єктів поштового звʼязку на площі, що використовується для надання послуг поштового звʼязку, субʼєктів господарювання, що надають послуги з перевезення та доставки (вручення) поштових відправлень – 6 % тощо.

При цьому для офісних приміщень операторів та провайдерів телекомунікацій, які надають послуги доступу до Інтернету, встановлюються ставки оренди такі самі, як для нічних ресторанів та магазинів коштовностей, зброї та антикваріату. Це виглядає абсурдом і повністю суперечить тій соціальній ролі, яку сьогодні несуть оператори, а також декларованим принципам діджиталізації.   

Аналіз регуляторного впливу до проекту постанови КМУ не містить інформації щодо обґрунтування саме такого розподілу розмірів ставок орендної плати та пояснення відносно того, чому саме для операторів, провайдерів телекомунікацій запропоновано встановити вищі ставки орендної плати у порівнянні з іншими суб’єктами господарювання у разі оренди майна державної власності.

Такий розподіл розмірів орендних ставок за використання нерухомого державного майна має ознаки дискримінаційного по відношенню до операторів, провайдерів телекомунікацій.

Слід зазначити, що операторами, провайдерами телекомунікацій вживаються максимальні заходи, направлені на утримання тарифів на послуги доступу до мережі Інтернет, не дивлячись на постійне підвищення вартості складових цієї послуги.

Відтак, діяльність з надання послуг доступу до мережі Інтернет має економічно стимулюватись з боку державних органів. Проте, запропоновані проектом постанови КМУ ставки орендної плати за використання операторами, провайдерами нерухомого державного майна можуть, навпаки, привести до підвищення плати.

Враховуючи наведене, ІнАУ пропонує у Додатку 2 до проекту Методики встановити такі орендні ставки на нерухоме державне майно для операторів, провайдерів телекомунікацій:

18 % – у разі розміщення офісних приміщень операторів та провайдерів телекомунікацій, які надають послуги з доступу до мережі Інтернет;

10 % – у разі розміщення технічних засобів, антен операторів телекомунікацій, які надають послуги з рухомого (мобільного) зв’язку, операторів та провайдерів телекомунікацій, які надають послуги з доступу до мережі Інтернет.

З урахуванням наведеного, просимо ДРС України повернути розробнику проект постанови КМУ без погодження.

 

З повагою

Голова Правління Інтернет Асоціації України                                                                                                  А. Пятніков