Лист № 163/1-13 від 26.10.2018 Комітету ВРУ з питань законодавчого забезпечення правоохоронної діяльності щодо посилення відповідальності за злочини, вчинені стосовно об’єктів критичної інформаційної інфраструктури (законопроекти №8304 та №8304-1)

26.10.2018
Вихідні реквізити: 
Вих. № 163/1-13 від 26.10.2018
Відправник: 
ІнАУ, Інтернет Асоціація України
Отримувач: 
Комітет ВРУ з питань законодавчого забезпечення правоохоронної діяльності

Голові Комітету з питань законодавчого забезпечення

правоохоронної діяльності, народному депутату України

Кожем’якіну А.А.

 

Члену Комітету з питань законодавчого забезпечення

правоохоронної діяльності, народному депутату України

Мосійчуку І.В.

 

Члену Комітету з питань законодавчого забезпечення

правоохоронної діяльності, народному депутату України

Паламарчуку М.П.

 

Члену Комітету з питань законодавчого забезпечення

правоохоронної діяльності, народному депутату України

Купрію В.М.

 

Члену Комітету з питань законодавчого забезпечення

правоохоронної діяльності, народному депутату України

Костенку П.П.

 

Члену Комітету з питань законодавчого забезпечення

правоохоронної діяльності, народному депутату України

Геращенку А.Ю.

 

Члену Комітету з питань законодавчого забезпечення

правоохоронної діяльності, народному депутату України

Мисику В.Ю.

 

Члену Комітету з питань законодавчого забезпечення

правоохоронної діяльності, народному депутату України

Король В.М.

 

Члену Комітету з питань законодавчого забезпечення

правоохоронної діяльності, народному депутату України

Яценку А.В.

 

Члену Комітету з питань законодавчого забезпечення

правоохоронної діяльності, народному депутату України

Мірошниченку Ю.Р.

 

Члену Комітету з питань законодавчого забезпечення

правоохоронної діяльності, народному депутату України

Бухарєву В.В.

 

Члену Комітету з питань законодавчого забезпечення

правоохоронної діяльності, народному депутату України

Соляр В.М.

 

Члену Комітету з питань законодавчого забезпечення

правоохоронної діяльності, народному депутату України

Развадовському В.Й.

 

Вих. № 163/1-13

від 26 жовтня 2018 року

 

Щодо проектів законів про посилення

відповідальності за злочини, вчинені стосовно

об’єктів критичної інформаційної інфраструктури

(№ 8304 від 19.04.2018 та № 8304-1 від 07.05.2018)

 

Інтернет Асоціація України (далі – ІнАУ), до складу якої входить понад 200 суб’єктів господарювання України у сфері інформаційно-комунікаційних технологій, висловлює Вам свою повагу та звертається з приводу наступного.

19 квітня 2018 року у Верховній Раді України за № 8304 зареєстрований проект Закону про внесення змін до Кримінального та Кримінального процесуального кодексів України щодо розмежування підслідності злочинів, вчинених у сфері використання електронно-обчислювальних машин (комп’ютерів), систем та комп’ютерних мереж і мереж електрозв’язку, державних інформаційних ресурсів і об’єктів критичної інформаційної інфраструктури (далі – проект Закону № 8304), внесений Кабінетом Міністрів України.

Також, 07 травня 2018 року у Верховній Раді України за № 8304-1 зареєстрований проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо посилення відповідальності за злочини вчинені у сфері використання електронно-обчислювальних машин (комп’ютерів), систем та комп’ютерних мереж і мереж електрозв’язку, державних інформаційних ресурсів і об’єктів критичної інформаційної інфраструктури, та відповідальності за пошкодження телекомунікаційних мереж (далі – проект Закону № 8304-1), ініціатором якого є народний депутат України Семенуха Р.С.

Обидва законопроекти включені на розгляд до Порядку денного засідання Комітету з питань законодавчого забезпечення правоохоронної діяльності (далі – Комітет), яке відбудеться 07 листопада 2018 року.

 На сьогодні, окрім вищевказаних, у Верховній Раді України зареєстровано ще 4 законопроекти щодо посилення відповідальності за пошкодження/викрадення/руйнування об’єктів телекомунікацій, а саме:

1) № 4497 від 21.04.2016 (з ініціативи Комітету зареєстровано проект постанови від 25.10.2017 № 4497/П1 про відхилення);

2) № 6454 від 16.05.2017 (з ініціативи Комітету зареєстровано проект постанови від 17.09.2018 № 6454/П про повернення на доопрацювання);

3) № 6653 від 23.06.2017 (включено до порядку денного сесії постановою від 18.09.2018, висновок Комітету відсутній);

4) № 8544 від 03.07.2018 (включено до порядку денного сесії постановою від 18.09.2018, висновок Комітету відсутній. Комітет з питань інформатизації та зв’язку рекомендує законопроект прийняти за основу).

Не дивлячись на це та враховуючи, що ще 31 березня 2016 року Рекомендаціями парламентських слухань на тему: «Реформи галузі інформаційно-комунікаційних технологій та розвиток інформаційного простору України» (розділ 3), схваленими постановою Верховної Ради України № 1073-VII, встановлена необхідність розроблення змін до Кримінального кодексу України щодо посилення відповідальності за умисне пошкодження кабельної, радіорелейної, повітряної ліній зв’язку, проводового мовлення або споруд чи обладнання, що входить до їх складу, яке спричинило тимчасове припинення зв’язку, відповідний законодавчий акт, до сьогодні, Верховною Радою України не прийнято.

ІнАУ здійснено моніторинг і далі наведено ряд публікацій в Інтернеті про найбільш резонансні події, пов’язані з руйнацією та викраденням телекомунікаційних мереж та обладнання:

- «Укртелеком вырезает медные кабели и распродает на лом» http://internetua.com/ukrtelekom-vyrezaet-mednye-kabeli-i-rasprodaet-na-lom;

- Рекомендації від 11.06.2018 слухань в Комітеті Верховної Ради України з питань інформатизації та зв’язку на тему: «Актуальні питання законодавчого забезпечення галузі інформаційно-комунікаційних технологій»

http://komit.rada.gov.ua/news/dijaln_komit/slykhannya/73175.html;

- інформація асоціації «ТЕЛАС» https://o3.ua/about/news/kradiz_ta_poshkodzh/, http://dek.org.ua/wp-content/uploads/2017/06/bulavin_press conference_22_05_upd_bulavin_fyn.pdfhttp://www.telas.kiev.ua/wp-content/uploads/2018/08/%D0%91%D1%83%D0%BB%D0%B0%D0%B2%D1%96%D0%BD-%D0%9F%D0%BE%D1%88%D0%BA%D0%BE%D0%B4%D0%B6%D0%B5%D0%BD%D0%BD%D1%8F-%D0%BC%D0%B5%D1%80%D0%B5%D0%B6-6-%D0%BC%D1%96%D1%81-2018-%D1%80%D0%BE%D0%BA%D1%83.pdf;

- Олександр Данченко: «Пошкодження телекомунікаційних мереж – загроза національній безпеці» https://samopomich.ua/oleksandr-danchenko-poshkodzhennya-telekomunikatsijnyh-merezh-zagroza-natsionalnij-bezpetsi/;

- засідання операторів, провайдерів телекомунікацій та галузевих об’єднань, асоціацій на тему: «Крадіжки та пошкодження телекомунікаційного обладнання - загроза для національної безпеки» http://i-ua.tv/index.php?newsid=3406;

- інформація за матеріалами СБУ: «Злодіїв, які намагалися вкрасти кабель урядового спецзв’язку, затримали в Дніпрі»,

https://ua.censor.net.ua/photo_news/436879/zlodiyiv_yaki_namagalysya_vkrasty_kabel_uryadovogo_spetszvyazku_zatrymaly_v_dnipri_sbu_fotoreportaj;

- «Чи захищена Україна в кіберпросторі?»

https://censor.net.ua/blogs/1106928/chi_zahischena_ukrana_v_kberprostor;

- стаття «Кто держит рынок краденого телеком-оборудования»

http://internetua.com/kto-derjit-rinok-kradenogo-telekom-oborudovaniya;

- стаття «Як виводять з ладу критичну інфраструктуру Інтернету та чи може зникнути доступ до мережі в усій країні?» (про підпалення 16.11.2017 магістральних ліній зв’язку в одному з телекомунікаційних колодязів (ТК) Києва)

https://netfreedom.org.ua/jak-vyvodiat-z-ladu-krytychnu-infrastrukturu-internetu/;

- «У Києві пошкодили магістральні інтернет-кабелі»

https://economics.unian.ua/transport/1973919-u-kievi-poshkodili-magistralni-internet-kabeli.html;

http://shepetivka.com.ua/forums/internet/84951-u-kyievi-dyversiia-nevidomi-pidpalyly-mahistralni-internet-kabeli.html;

- «У столиці на 50% побільшало крадіжок мідного кабелю» (інформації Укртелекому про крадіжки телеком. мереж та обладнання у 2017 році)

http://www.ukrtelecom.ua/presscenter/news/archiv?id=140948;

- «Чоловік застряг в колодязі під час крадіжки»

https://fakty.com.ua/ua/lol/20171110-cholovik-zastryag-v-kolodyazi-pid-chas-kradizhky/;

- «На Полтавщині із початку року скоєно 648 крадіжок та пошкоджень телекомунікаційних мереж»

https://poltava.depo.ua/ukr/poltava/na-poltavschini-iz-pochatku-roku-skoyeno-648-kradizhok-ta-poshkodzhen-telekomunikaciynih-merezh-20181002846353;

- «На Запоріжжі припиняють незаконний обіг металобрухту» https://ztv.zp.ua/na-zaporizhzhi-pripinyayut-nezakonniy-obig-metalobruhtu/;

- «Українські мобільні оператори несуть мільярдні збитки через крадіжки»

http://potribno.net/news/ukrainski-mobilni-operatori-nesut-miljardni-zbitki-cherez-kradizhki-917;

- «Запорожский чиновник не смог дозвониться в Киев»

http://alextv.zp.ua/news/zaporozhe/125186-zaporozhskij-chinovnik-ne-smog-dozvonitsya-v-kiev.html;

- «Прийшла весна, і у Калуші відновився сезон крадіжок»

http://www.dzvony.com.ua/misto/item/284-pryishla-vesna-i-u-kalushi-vidnovyvsia-sezon-kradizhok;

- «Керівник Пирятинської поліції зустрівся з представниками компаній Інтернет провайдерів»

http://old.npu.gov.ua/mvs/control/poltava/uk/publish/printable_article/320737;jsessionid=37B7F52A483BD9E451A60B3DEA0B9295.

(Електронна версія цього листа з гіперпосиланнями: https://inau.ua/doclist).

 

І, звісно, це наведено лише незначну добірку інформації, яка свідчить про загрозливі факти у сфері телекомунікацій та інформаційної безпеки країни та наслідки від крадіжок та руйнування телекомунікаційних мереж та обладнання.

Прийняття закону, положення якого будуть направлені на запобігання крадіжкам, пошкодженню телекомунікаційних мереж та обладнання, а також встановлюватимуть дієві механізми притягнення до відповідальності осіб, винних у вчиненні правопорушень, є вкрай нагальним для телекомунікаційної галузі, про що вже неодноразово зазначалось ІнАУ. Зокрема, з такими листами можна ознайомитись на веб-сайті ІнАУ https://inau.ua/doclist/out:

- листи від 13.07.2018 № 110/1-6 та № 111/1-8 (щодо проекту закону № 8544);

- лист від 20.11.2017 № 188/1-11 (щодо проекту закону № 4497);

- лист від 04.10.2017 № 167/1-2 (щодо проекту закону № 4497 та № 6454);

- листи від 10.07.2018 № 120-123 (щодо критичної ситуації, яка склалась через пошкодження телекомунікаційних мереж на мостових переходах та інших об’єктах інфраструктури);

- лист від 30.05.2016 № 79/1-2 (щодо проекту закону № 4497).

Наразі, дивує й позиція окремих народних обранців з відвертої протидії прийняттю закону про посилення відповідальності осіб, винних у крадіжках та руйнуванні телекомунікаційних мереж та обладнання (див. листи на веб-сайті ІнАУ https://inau.ua/doclist/out від 23.06.2017 № 111, від 20.11.2017 № 188/1-11).

Вважаємо, що бездіяльність державних органів, зокрема, народних депутатів та Верховної Ради України в цілому, як законодавчого органу, яка полягає у неприйнятті закону про посилення кримінальної відповідальності за крадіжки та пошкодження телекомунікаційних мереж та обладнання, може мати вкрай негативні наслідки для інформаційної безпеки країни.

Тому, при прийнятті рішення 07.11.2018 зверніть особливу увагу на те, що телекомспільнота, лобіюючи необхідність прийняття закону про посилення відповідальності, в т.ч. кримінальної, за крадіжки, пошкодження телекомунікаційних мереж та обладнання, захищає не лише власні інтереси та майно, хоч це також має значення. В першу чергу звертаємо увагу на те, що зловмисники, здійснюючи підпали, руйнацію магістральних ліній зв’язку в телекомунікаційних колодязях, пошкоджуючи інші стратегічно важливі телекомунікаційні об’єкти, і не тільки в Києві, а в усіх населених пунктах країни, порушують основи інформаційної безпеки, доступ населення країни до інформації та послуг.

Головним науково-експертним управлінням (ГНЕУ) надано висновки на законопроекти № 8304 та № 8304-1 щодо доцільності за результатами розгляду в першому читанні повернути їх суб’єктам права законодавчої ініціативи на доопрацювання.

При детальному вивченні зазначених висновків ГНЕУ, можна стверджувати, що законопроекти № 8304 та № 8304-1 не містять положень, які суперечать Конституції України чи законодавчим актам. ГНЕУ також не надано зауважень до основних принципів, положень, критеріїв, структури цього законопроекту. Отже, рекомендації ГНЕУ до окремих статей КК України, зокрема, щодо застосування єдиної термінології «телекомунікаційні мережі» (стаття 360); кваліфікуючих ознак кримінальних правопорушень (статті 361 та 361-2), та до статті 147 КУпАП можна опрацювати у ході підготовки проекту Закону № 8304-1 до слухання у другому читанні.

Проблеми, які можуть бути вирішені з прийняттям закону, який визначатиме кримінальну відповідальність саме за пошкодження та крадіжки телекомунікаційних мереж та обладнання:

  • ризики посягання на основи національної безпеки країни;
  • припинення розкрадання та руйнації телекомунікаційних мереж та обладнання;
  • захист права власності операторів, провайдерів телекомунікацій від незаконних посягань на майно;
  • нанесення значних фінансових збитків операторам, провайдерам телекомунікацій, серед яких, як прямі, це збитки від викрадення, пошкодження телекомунікаційних мереж та обладнання, так і неотримані операторами, провайдерами телекомунікацій доходи, а також витрати, пов’язані з відновленням надання телекомунікаційних послуг своїм абонентам тощо.

Статтею 16 Закону України «Про комітети Верховної Ради України» визначено, що комітети при  здійсненні законопроектної функції, зобов’язані, зокрема, вивчати громадську думку, розглядати звернення громадян, об’єднань громадян, будь-які пропозиції, що свідчать про потребу в прийнятті нових законодавчих актів або у внесенні змін до законодавчих актів, і, в разі необхідності, готувати відповідні проекти актів та вносити їх на розгляд Верховної Ради України.

Враховуючи вищенаведене, звертаємось до Вас з проханням підтримати проект Закону № 8304-1 та ухвалити висновок про прийняття проекту Закону № 8304-1 за основу.

В свою чергу, у разі необхідності, ІнАУ готова направити до Комітету своїх фахівців для роботи та доопрацювання положень проекту Закону № 8304-1.

 

З повагою

Голова Правління Інтернет Асоціації України                                                                            О.Федієнко