Лист № 139 від 20.05.2019 Національній поліції України щодо ситуації, яка виникла внаслідок дій правоохоронних органів та вилучення електронних інформаційних систем ТОВ «ФАЙНЕНС.ЮА»

20.05.2019
Вихідні реквізити: 
Вих. № 139 від 20.05.2019
Відправник: 
ІнАУ, Інтернет Асоціація України
Отримувач: 
Національна поліція України

Голові Національної поліції України,

генералу поліції першого рангу

Князєву С.М.

Вих. № 139

від 20 травня 2019 року

 

Шановний Сергію Миколайовичу!

Інтернет Асоціація України (далі – ІнАУ), до складу якої входить понад 220 суб’єктів господарювання у сфері інформаційно-комунікаційних технологій, засвідчує Вам свою повагу та звертається з наступного приводу.

Відповідно до Статуту, одним із напрямків діяльності ІнАУ є представництво та захист учасників в органах центральної та місцевої влади, інших державних та недержавних установах та організаціях з питань розвитку Інтернету, послуг в мережі Інтернет та ІКТ.

До ІнАУ надійшло звернення від ТОВ «Файненс.юа» з проханням сприяти захисту та відновленню прав у користуванні власним майном, яке було вилучене під час обшуку, проведеного у квітні 2019 року в рамках кримінального провадження № 420181010000222, розпочатого за підозрою у вчиненні злочину, передбаченого частиною третьою статті 190 КК України. Зокрема, згідно з ухвалою слідчого судді Голосіївського районного суду м. Києва О. Колдіної від 25.03.2019 поліція розшукує шахраїв, які обманювали бажаючих взяти кредит, і, при цьому, в ухвалі відсутнє будь-яке обґрунтування причетності ТОВ «Файненс.юа» до шахрайської схеми.

ТОВ «Файненс.юа» зареєстроване та здійснює господарську діяльність вже понад 20 років, що свідчить про високу професійну діяльність, сформовану ділову репутацію цього товариства в Україні у сфері здійснюваної ним діяльності. Товариство також здійснює розвиток фінансового ЗМІ Finance.ua.

Як нам стало відомо, на підставі ухвали судді Голосіївського районного суду м. Києва О. Колдіної від 25.03.2019 правоохоронцями Київської місцевої прокуратури № 1 та управління поліції Голосіївського району НП м. Києва у квітні 2019 року проведено обшук у офісному приміщенні товариства та у квартирі, де проживає директор товариства. Наразі, за дорученням прокуратури працівниками ДКІБ СБУ проводяться допити як працівників товариства, так і працівників інших компаній, які розташовані на 5 поверсі за адресою діяльності, яка вказана в ухвалі суду від 25.03.2019.

За інформацією ТОВ «Файненс.юа» у ході обшуку прокуратурою вилучено документи та електронні інформаційні системи (сервісне та комп’ютерне обладнання, комп’ютерна техніка) балансовою вартістю 195 683 грн. Приблизна вартість вилученого майна у інших суб’єктів господарювання, які розташовані за однією ж адресою з товариством, становить 500 000 грн. Таким чином, вилучено майно загальною вартістю близько 700 000 грн.

При цьому, як зазначає ТОВ «Файненс.юа», в ухвалі суду від 25.03.2019, всупереч вимогам ст.234, 235 КПК України, не конкретизовані індивідуальні ознаки електронних інформаційних систем, на вилучення яких надається дозвіл.

Отже, наслідком таких дій правоохоронних органів є нанесення майнових збитків товариству, здійснення перешкод у веденні господарської діяльності.

Внаслідок змін, внесених Законом України від 16.11.2017 № 2213-VIII («Маски-шоу СТОП1») до статті 168 КПК України, слідчий чи прокурор із залученням спеціаліста має право здійснити копіювання інформації, що міститься в інформаційних (автоматизованих) системах, телекомунікаційних системах, інформаційно-телекомунікаційних системах, їх невід’ємних частинах. Також, відповідно до статті 159 КПК України правоохоронці мають право тимчасового доступу до електронних інформаційних систем або їх частин шляхом зняття копії інформації, що міститься в електронних інформаційних системах, без вилучення.

Проте, таким правом правоохоронці не скористались, на наш погляд, свідомо розуміючи можливі негативні наслідки від своїх дій для господарської діяльності товариства.

Таким чином, насправді, можна визнати, що ніяких покращень для ІТ-сектору від впровадження змін до КПК України під назвою «Маски-шоу СТОП1, 2» у вигляді заборони вилучення правоохоронними органами електронних інформаційних систем, не відбулось. Права правоохоронних органів, підкріплені, не виключно, незаконними судовими рішеннями, залишились безмежними.

Статтею 216 КПК України визначена підслідність між органами, які розслідують злочини. Зокрема, у частині другій статті 216 КПК України наведено перелік статей КПК України, розслідування злочинів  у яких здійснюють слідчі органів безпеки. Відповідно до статті 2 Закону України «Про службу безпеки України» на Службу безпеки України покладається в межах визначеної законодавством компетенції захист державного суверенітету, конституційного ладу, територіальної цілісності, економічного, науково-технічного і оборонного потенціалу України, законних інтересів держави та прав громадян від розвідувально-підривної діяльності іноземних спеціальних служб, посягань з боку окремих організацій, груп та осіб, а також забезпечення охорони державної таємниці. Тобто, розслідування злочину, що кваліфікується за частиною третьою статті 190 КК України, вважаємо, що жодним чином не можна віднести до компетенції слідчих підрозділів СБУ. Тому, вважаємо, що надання Київською місцевою прокуратурою № 1  доручення Департаменту контррозвідувального захисту інтересів держави Служби безпеки України про проведення допитів працівників товариства та інших осіб, які знаходились на 5-му поверсі за адресою, де, за ухвалою суду від 25.03.2019, проводився обшук та вилучення майна, є перевищенням повноважень правоохоронними органами, метою якого, можливо, є дискредитація товариства та перешкоджання у здійсненні господарської діяльності.

Статтею 8 Закону України «Про Національну поліцію» визначено, що поліція діє виключно на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України.

Враховуючи наведене, просимо:

1. Надати інформацію щодо підстав та причин не застосування статті 159 КПК України, якою правоохоронцям надано право тимчасового доступу до електронних інформаційних систем або їх частин шляхом зняття копії інформації, що міститься в електронних інформаційних системах, без вилучення, натомість було вилучено майно у ТОВ «Файненс.юа» та інших суб’єктів господарювання.

2. Надати інформацію щодо підстав та причин незастосування абз. 4 частини другої статті 168 КПК України, відповідно до якої, слідчий чи прокурор із залученням спеціаліста має право здійснити копіювання інформації, що міститься в інформаційних (автоматизованих) системах, телекомунікаційних системах, інформаційно-телекомунікаційних системах, їх невід’ємних частинах.

3. З якої саме підстави, визначеної у абз.3 частини другої статті 168 КПК України прийнято рішення саме про вилучення електронних інформаційних систем за адресою, вказаною в ухвалі слідчого судді Голосіївського районного суду м. Києва О. Колдіної від 25.03.2019.

4. Якнайшвидше вирішити питання щодо копіювання інформації, що міститься в електронних інформаційних системах, вилучених на підставі ухвали слідчого судді Голосіївського районного суду м. Києва О. Колдіної від 25.03.2019 та повернути майно власникам.

В свою чергу, ІнАУ готова надати необхідну кількість накопичувачів на жорстких магнітних дисках необхідної ємності для копіювання даних, що містяться на вилученому обладнанні у ТОВ «Файненс.юа».

Враховуючи наведене, просимо повідомити про кількість накопичувачів та їх загальної ємності, а також про місце і час, для передачі вказаних накопичувачів.

Контакти ІнАУ – виконавчий директор ІнАУ Куковський В.В., e-mail: dir@inau.ua.

Про результати розгляду цього звернення просимо інформувати письмово.

 

Додаток: копія звернення ТОВ «Файненс.юа» від 17.05.2019 № 17/278.

 

З повагою

Голова Правління Інтернет Асоціації України                                                                                               О.Федієнко