Проект Закону Про СБУ №3196-д потребує змін для врахування стандартів прав людини та вимог Конституції України

23.09.2021

ІнАУ приєдналась до відкритого Звернення Правозахисного порядку денного відносно проекту закону №3196-Д «Про Службу безпеки України» щодо удосконалення організаційно-правових засад діяльності СБУ, див. тут: https://ccl.org.ua/claims/zvernennya-vidnosno-proektu-zakonu-№3196-d-pro-sluzhbu-bezpeky-ukrayiny/

 

Підписанти, серед яких, крім ІнАУ: Центр Громадянських Свобод, Українська Гельсінська спілка, Центр Протидії Корупції, Харківська правозахисна група та ряд інших інституцій, зазначають, що вони готові підтримати проект Закону про СБУ, якщо до нього будуть внесені конкретні зауваження. Адже без внесення змін ці норми прямо порушують європейські стандарти прав людини та вимоги Конституції України. 

 

Зокрема, йдеться про таке: 

  • зняття інформації з каналів зв’язку має здійснюватися виключно щодо ідентифікованих підозрюваних для розслідування злочинів, а не для збору оперативно-службової інформації;
  • інформація провайдерів телекомунікацій становить загальне спільне поняття «таємниця кореспонденції», і може бути надана виключно за рішенням суду з метою запобігти скоєнню злочину чи розслідувати злочин;
  • право СБУ блокувати ресурси в інтернеті та зобов’язання операторів телекомунікацій встановити відповідне обладнання, що надасть повний автоматичний доступ СБУ, надає СБУ можливості безпосередньо втручатись у мережі телекомунікацій, встановлює систему тотального стеження за користувачами й суперечить численним міжнародним нормам щодо захисту приватного життя громадян;
  • спецслужба демократичної країни не може безоплатно отримувати будь-яку інформацію від усіх приватних чи державних суб’єктів.

 

Значна частина положень Звернення перетинається з зауваженнями ІнАУ до ЗП №3196-д, які Асоціація надавала керівникам парламентських фракцій і груп, а також до профільного Комітету ВРУ.

 

Також, як ми раніше повідомляли, законопроєкт №3196-Д отримав негативну оцінку експертів в рамках проєкту «Індекс регулювання онлайн-простору».