Лист № 87 від 13.07.2020 АМКУ щодо ознак недобросовісної конкуренції в діях ПрАТ «Київстар» в м. Кропивницький

13.07.2020
Вихідні реквізити: 
Вих. № 87 від 13.07.2020
Відправник: 
ІнАУ, Інтернет Асоціація України
Отримувач: 
АМКУ, Антимонопольний комітет України

Виконуючій обов’язки Голови

Антимонопольного комітету України

ПІЩАНСЬКІЙ О. С.

 

Вих. № 87

від 13.07.2020

 

Щодо ознак недобросовісної конкуренції

в діях ПрАТ «Київстар» в м. Кропивницький

 

Шановна Ольго Станіславівно!

Інтернет Асоціація України (далі – ІнАУ), яка об’єднує понад 220 підприємств сфери ІКТ, засвідчує Вам свою повагу та звертається з приводу наступного.

ІнАУ, за Статутом, створена з метою сприяння розвитку українського сегменту глобальної мережі Інтернет та розвитку ІКТ в Україні.

ІнАУ всіляко підтримує зусилля суб’єктів господарювання, які спрямовані на створення умов для добросовісної конкуренції на телекомунікаційних ринках.

Наразі, до ІнАУ надійшло звернення від 08.07.2020 від провайдерів телекомунікацій ТОВ «ШТОРМ-НЕТ», ТОВ «ІМПЕРІАЛ-НЕТ», ТОВ «СИЛА-НЕТ», які надають послуги доступу до Інтернету в багатоквартирних будинках на території м. Кропивницький, з проханням сприяти припиненню дій, які містять ознаки порушення законодавства про захист економічної конкуренції з боку ПрАТ «Київстар».

У зверненні, зокрема, повідомляється, що ПрАТ «Київстар» проводить у м. Кропивницький рекламну кампанію по підключенню абонентів на умовах тарифного плану «Безлім WOW». Згідно з умовами спеціальної пропозиції по підключенню тарифного плану необхідно здійснити початковий платіж у розмірі 150 грн. Надалі ця сума буде використовуватися для щомісячної оплати. Перші 25 місяців (місяць підключення + 24 календарних місяці) плата за тариф становитиме 25 грн/міс. При цьому абонент отримує доступ до Інтернету зі швидкістю до 100 Мбіт/с. З умовами цієї реклами можна ознайомитись на вебсайті за посиланням https://kyivstar.ua/uk/home-kyivstar/internet/kropyvnytskyi.

Разом з тим, умови такої реклами (інформації) ПрАТ «Київстар» можуть містити ознаки порушення законодавства про захист економічної конкуренції, оскільки, тарифи на послугу доступу до Інтернету зі швидкістю 100 Мбіт/с різняться відповідно до територіальної належності абонента. Так, вартість тарифного плану на рівні 25 грн/місяць доступна лише абонентам, які підключаються до тарифного плану у містах Івано-Франківськ, Калуш, Краматорськ, Кропивницький, Полтава, Сєверодонецьк, Сміла, Суми, Черкаси та Чернівці. Одночасно підключення до аналогічної послуги в містах Кременчук, Лисичанськ, Миколаїв, Олександрія, Павлоград, Покровськ, Слов’янськ і Червоноград здійснюється за умови здійснення початкового платежу в розмірі 60 грн, а надалі ця сума буде використовуватися для щомісячної оплати. Перші 6 календарних місяців плата за тариф становитиме 60 грн/міс. Після завершення цього періоду – 120 грн/міс. Вартість аналогічної послуги у м. Київ становить 100 грн/міс.

ІнАУ вже направляла звернення до Антимонопольного комітету України з проханням, в межах повноважень та компетенції, провести відповідне розслідування на предмет ймовірного порушення ПрАТ «Київстар» законодавства про захист економічної конкуренції при рекламуванні послуг доступу до Інтернету, встановлення значно різних розмірів тарифів на цю послугу для абонентів залежно від їх територіального розташування, що, в свою чергу, може мати негативні наслідки для здійснення  аналогічної діяльності іншими операторами, провайдерами телекомунікацій. Зокрема, це звернення:

лист від 01.06.2020 № 62 щодо ознак недобросовісної конкуренції в діях ПрАТ «Київстар» в м. Маріуполь при наданні послуг доступу до Інтернету;

лист від 03.10.2018 № 149 щодо ознак недобросовісної конкуренції в діях ПрАТ «Київстар» при наданні послуг доступу до Інтернету.

Проте, до сих пір, не отримали інформації про проведення належного розслідування за такими повідомленнями. ПрАТ «Київстар» продовжує проведення рекламних кампаній, умови яких можуть нанести шкоди репутації та господарській діяльності іншим операторам, провайдерам телекомунікацій.

Крім наведеного факту щодо можливого порушення законодавства про захист економічної конкуренції з боку ПрАТ «Київстар», просимо звернути увагу і на таке.

На сайті ПрАТ «Київстар» у розділі «Домашній інтернет від Київстар у Кропивницькому» зазначена наступна інформація: «Доступ у мережу став важливою частиною життя сучасних людей як великих міст, так і маленьких населених пунктів. Перед тим як підключитися до домашнього інтернету, важливо підібрати надійного інтернет-провайдера, який забезпечить не лише хорошу швидкість і безлімітний доступ, але й запропонує вигідні тарифи, безкоштовне підключення й додаткові послуги. Багато компаній проводять високошвидкісний домашній інтернет і в Кропивницькому, але не всі гарантують хороше співвідношення якості й ціни». (https://kyivstar.ua/uk/home-kyivstar/internet/kropyvnytskyi).

Тобто, на наш погляд, з умов такої реклами у абонентів може скластись враження, що ПрАТ «Київстар» є надійним постачальником телекомунікаційних послуг у співвідношенні якість та ціна, тоді як решта операторів, провайдерів телекомунікацій, зокрема, регіональних, не можуть гарантувати належне співвідношення ціни і якості, а тому не заслуговують на довіру споживача. Вказана інформація, а саме: «але не всі гарантують хороше співвідношення якості й ціни», є необ’єктивною та може вплинути на прийняття рішення споживачем послуг при виборі постачальника телекомунікаційних послуг.

У зв’язку із викладеним, звертаємо увагу Антимонопольного комітету України також на наступне.

Відповідно до положення статті 1 Закону України «Про захист від недобросовісної конкуренції», недобросовісною конкуренцією є будь-які дії у конкуренції, що суперечать торговим та іншим чесним звичаям у господарській діяльності.

Статтею 67 Закону України «Про телекомунікації» впроваджено принципи регулювання тарифів. Так, положенням частини 1 зазначеної статті Закону встановлено, що тарифне регулювання на ринку телекомунікацій України базується на таких принципах:

1) базування розрахунків тарифів на собівартості цих послуг з урахуванням отримання прибутку;

2) залежність рівня тарифів від рівня якості телекомунікаційних послуг;

3) недопущення встановлення демпінгових або дискримінаційних цін з боку окремих операторів, провайдерів телекомунікацій;

4) необхідність уникнення перехресного субсидування одних телекомунікаційних послуг за рахунок інших;

5) стягнення почасової плати за фактичний час отримання споживачем телекомунікаційних послуг.

Вказане дає розуміння, що принцип необхідності уникнення перехресного субсидування одних телекомунікаційних послуг за рахунок інших є імперативним, таким, що закріплений на законодавчому рівні й не може порушуватись суб’єктами господарювання під час здійснення ними своєї господарської діяльності, зокрема під час надання ними телекомунікаційних послуг своїм споживачам.

Частиною третьою статті 20 Закону України «Про Антимонопольний комітет України» встановлено, що Антимонопольний комітет України та його територіальні відділення взаємодіють, зокрема, з громадськими організаціями у роботі по запобіганню порушенням законодавства про захист економічної конкуренції.

Враховуючи вищенаведене, направляємо Вам для розгляду звернення від 08.07.2020 ТОВ «ШТОРМ-НЕТ», ТОВ «ІМПЕРІАЛ-НЕТ», ТОВ «СИЛА-НЕТ», просимо Вас втрутитись у ситуацію, та, в межах повноважень і компетенції, наданих законодавством, вжити дієвих заходів, направлених на виявлення та припинення неправомірних дій з боку ПрАТ «Київстар» в територіальних межах м.  Кропивницький, які полягають:

у пропозиції підключення споживачів до Інтернету за тарифним планом «Безлім WOW» з подальшою щомісячною абонплатою 25 грн/міс, що може мати негативні наслідки як для інших операторів, провайдерів телекомунікацій, які надають послуги доступу до Інтернету, так і їх абонентів;

у рекламі ПрАТ «Київстар» у розділі «Домашній інтернет від Київстар у Кропивницькому», яка фактично містить завуальоване порівняння якості послуг доступу до Інтернету на власну користь та може створити у абонентів негативне враження щодо аналогічних послуг, які надаються іншими операторами, провайдерами телекомунікацій.

При проведенні дослідження просимо звернути особливу увагу на те, за рахунок яких фінансових ресурсів (власний прибуток тощо) ПрАТ «Київстар» встановлює такі значні знижки для абонентів у м. Кропивницький.

Про результати розгляду нашого звернення та звернення від 08.07.2020 від провайдерів телекомунікацій ТОВ «ШТОРМ-НЕТ», ТОВ «ІМПЕРІАЛ-НЕТ», ТОВ «СИЛА-НЕТ», просимо проінформувати письмово.

 

Додатки:

Звернення від 08.07.2020 від провайдерів телекомунікацій ТОВ «ШТОРМ-НЕТ», ТОВ «ІМПЕРІАЛ-НЕТ», ТОВ «СИЛА-НЕТ» з додатками.

 

З повагою

Голова Правління Інтернет Асоціації України                                                                                 А. Пятніков