Лист № 07 від 10.01.2014 р. Комітет ВРУ з питань європейської інтеграції Щодо законопроектів №№3842, 3843 та 3844 від 27.12.2013 р.

Відправник
ІнАУ, Інтернет Асоціація України

Голові Комітету з питань європейської інтеграції Верховної Ради України

Немирі Григорію Михайловичу

 

 

Вих. № 07
      від  10  січня 2014 р.

 

Щодо законопроектів №№3842, 3843 та 3844 від 27.12.2013 р., які несуть загрозу збільшення податкового навантаження на підприємства ІКТ-галузі та підвищення вартості телекомунікаційних послуг для громадян

 

 

Шановний Григорію Михайловичу!

 

Інтернет Асоціація України (ІнАУ), яка представляє законні інтереси більш ніж 150 підприємств сфери інформаційно-комунікаційних технологій, висловлює Вам свою повагу та виражає своє занепокоєння шкодою, яку несе можливе прийняття проектів Законів України від 27.12.2013 р. № 3842 про внесення змін до Закону України "Про телекомунікації" щодо створення Фонду загальнодоступних телекомунікаційних послуг, № 3843 про внесення змін до Податкового кодексу України щодо створення Фонду загальнодоступних телекомунікаційних послуг та № 3844 про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо створення Фонду загальнодоступних телекомунікаційних послуг (далі - Законопроекти).

Законопроекти передбачають створення Фонду загальнодоступних телекомунікаційних послуг у складі спеціального фонду Державного бюджету України та покладання на операторів і провайдерів телекомунікацій обов’язку сплачувати новий збір до Фонду загальнодоступних телекомунікаційних послуг у сумі 3,5 % від доходу, отриманого від надання телекомунікаційних послуг споживачам.

Ідея створення фонду, який акумулює кошти на розвиток телекомунікацій, показала позитивний ефект у деяких країнах світу наприкінці минулого століття на початковому етапі розбудови телекомунікаційних мереж. Разом з тим звертаємо Вашу увагу на таке.

1. На сучасному етапі, з розвитком широкосмугових мереж доступу до телекомунікацій, у тому числі безпроводових мереж нового покоління, а також зі створенням конкурентного середовища на даному ринку, більшість країн світу уже відмовились від практики застосування фондів універсальних послуг як такої, що не відповідає сучасним реаліям.

При цьому переважним джерелом фінансування фондів універсальних послуг в деяких країнах, де така практика ще залишилась, є загальний урядовий бюджет, а не спеціальний фонд, сформований за рахунок цільових надбавок до тарифу на телекомунікаційні послуги. Зокрема, директива №2002/22/ЄС Європейського Парламенту та Ради від 07 березня 2002 року «Про універсальні послуги та права  користувачів стосовно електронних мереж зв’язку і послуг» містить рекомендації щодо фінансування собівартості зобов’язань щодо універсальної послуги з державних фондів, зокрема, з фондів загального урядового бюджету, включаючи інші державні джерела фінансування, такі як державні лотереї.

 

2. Розробники законопроекту не надали жодних аргументів щодо необхідності впровадження в Україні даних законодавчих новацій задля забезпеченості населення, що мешкає у  сільській, гірській місцевості   доступом до загальнодоступних телекомунікаційних послуг, а саме до послуг фіксованого телефонного зв’язку, а також щодо пропонованого розширення переліку загальнодоступних телекомунікаційних послуг послугою фіксованого міжнародного телефонного зв’язку

За офіційними даними Державної служби статистики України, домашні телефонні апарати фіксованого зв’язку станом на 01.10.2013 р. мали 9,5186 млн українських сімей, і цей показник протягом останніх років зменшується за рахунок відмови від послуг фіксованого зв’язку на користь більш зручного (а у багатьох випадках і більш дешевого) мобільного зв’язку: за період з 01.10.2012 р. до 01.10.2013 абонентів фіксованого телефонного зв’язку за даними Державної служби статистики України стало менше на 334,5 тис. За даними Мінтрансзвязку від 2008 року, на той період лише у 36 селах України були відсутні засоби зв’язку. За таких обставин досить сумнівною виглядає аргументація щодо необхідності створення фонду розміром понад 1,5 млрд грн. на рік для фінансування засобів фіксованого телефонного зв’язку у кількох віддалених селах.

В той же час, за офіційними даними Державної служби статистики України, станом на 01.10.2013 р. абонентами мобільного зв’язку в Україні є 61,979 млн осіб, що значно перевищує чисельність населення України. При цьому тенденція поступового заміщення фіксованого зв’язку мобільним є загальносвітовою.

У будь-якому випадку, впровадженню в Україні фонду універсальних послуг має передувати визначення поточного стану рівня забезпеченості населення телекомунікаційними послугами, включно з переліком населених пунктів, які потребують доступу до загальнодоступних послуг, розрахунком потрібних для цього фінансових ресурсів та економічним обґрунтуванням.

 

3. Законопроекти мають безперечно антисоціальну направленість, оскільки ними вводиться новий податок фактично на всіх громадян України. Враховуючи велику соціальну значущість телекомунікаційних послуг, якими користується майже все без винятку населення України, передбачене Законопроектами фактичне подорожчання соціально значущих послуг зв’язку і телекомунікацій на 3,5% створить передумови для суттєвого додаткового напруження у соціальній сфері.

Антисоціальну направленість Законопроектів ще більше підкреслює та обставина, що  передбачається звільнення від обкладання новим збором тих телекомунікаційних послуг, яка надається операторами не громадянам, а іншим оператором, а саме надання в користування кабельної каналізації електрозв’язку та взаємоз’єднання.

Пропозиція про включення до переліку загальнодоступних телекомунікаційних послуг послуги фіксованого міжнародного телефонного зв’язку також є відверто антисоціальною, оскільки це призведе до необхідності фінансування соціально незахищеними верствами населення коштовних послуг міжнародної телефонії, які надаються операторами з істотною ринковою перевагою.

З огляду на зазначене, обґрунтування автора щодо захисту таких вразливих груп споживачів, як малозабезпечені сім'ї, пенсіонери та інваліди, не лише не відповідає дійсності, а принесе протилежний результат.

 

4. Законопроекти сприяють посиленню монополізму, оскільки отримувачем коштів з фонду стануть оператори з істотно ринковою перевагою, перш за все, ПАТ «Укртелеком», які отримають можливість фінансування неефективних застарілих технологій фіксованої телефонії за рахунок представників малого і середнього бізнесу у сфері телекомунікацій, в тому числі провайдерів Інтернет.

 

5. Законопроект створює грунт для фінансових зловживань з огляду на нечітку визначеність поняття загальнодоступної телекомунікаційної послуги, яка обкладається збором, та покладання контролю за сплатою збору на дві різні за своїм призначенням структурі – Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сфері зв'язку та інформатизації України, що має стати розпорядником фонду, та органи Міністерства доходів і зборів. Ще однією підставою для можливих фінансових зловживань є відсутність чіткого визначення бази, з якої планується застосовувати збір. Тому ми не поділяємо зафіксований у Пояснювальній записці щодо Законопроектів висновок про відсутність в ньому правил і процедури, які можуть містити ризики вчинення корупційних правопорушень. Водночас ми не погоджуємося з тим, що Законопроекти не потребують проведення консультацій з громадськістю

 

Також звертаємо Вашу увагу, що викладені в Законопректах новації суперечать Передвиборній програмі ВО «Батьківщина», згідно з яким Ваша політична сила, йдучи на вибори до Верховної ради України у 2012 р., обіцяла виборцям зменшення кількості податків в Україна до семи.

 

З огляду на зазначене, ми вважаємо Законопроекти у запропонованій редакції недоцільними і неприйнятними для абсолютної більшості операторів/провайдерів телекомунікацій і споживачів телекомунікаційних послуг та просимо Вас не допустити прийняття даних Законопроектів.

Сподіваємося на Вашу підтримку.

В разі розгляду Законопроектів на засіданні Комітету просимо запросити на дане засідання представника ІнАУ.

 

З повагою,  

 

 

 

Голова Правління

Інтернет Асоціації України                                                                                        Т. Попова