Листи №92-100 керівникам парламентських фракцій Щодо відхилення проекту Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії загрозам національній безпеці в інформаційній сфері (реєстраційний № 6688 від 12.07.2017)

22.06.2018
Вихідні реквізити: 
№93-100
Відправник: 
ІнАУ, Інтернет Асоціація України
Отримувач: 
ВРУ, Верховна Рада України

Голові Верховної Ради України

ПАРУБІЮ А.В.

 

Шановний Андрію Володимировичу!

 

Голові фракції Партії «БЛОК ПЕТРА ПОРОШЕНКА»

ГЕРАСИМОВУ А.В.

 

Шановний Артуре Володимировичу!

 

Голові фракції Політичної партії «НАРОДНИЙ ФРОНТ»

БУРБАКУ М.Ю.

 

Шановний Максиме Юрійовичу!

 

Співголові фракції Політичної партії «ОПОЗИЦІЙНИЙ БЛОК»

БОЙКУ Ю.А.

 

Шановний Юрію Анатолійовичу!

 

Голові фракції Політичної партії «Об’єднання «САМОПОМІЧ»

БЕРЕЗЮКУ О.Р.

 

Шановний Олегу Романовичу!

 

Голові фракції РАДИКАЛЬНОЇ ПАРТІЇ

ЛЯШКУ О.В.

 

Шановний Олегу Валерійовичу!

 

Голові фракції Політичної партії «Всеукраїнське об’єднання «БАТЬКІВЩИНА»

ТИМОШЕНКО Ю.В.

 

Шановна Юліє Володимирівно!

 

Голові депутатської групи «ВОЛЯ НАРОДУ»

МОСКАЛЕНКУ Я.М.

 

Шановний Ярославе Миколайовичу!

 

Голові депутатської групи «Партія «ВІДРОДЖЕННЯ»

ХОМУТИННІКУ В.Ю.

 

Шановний Віталію Юрійовичу!

 

Щодо відхилення проекту Закону про

внесення змін до деяких законодавчих

актів України щодо протидії загрозам

національній безпеці в інформаційній сфері

(реєстраційний № 6688 від 12.07.2017)

 

Інтернет Асоціація України (далі – ІнАУ), яка об’єднує понад 200 підприємств галузі інформаційно-комунікаційних технологій, висловлює Вам свою повагу та звертається з наступного приводу.

Наразі, як стало відомо, на засіданні Верховної Ради України 21.06.2018 було включено до порядку денного сесії проект Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії загрозам національній безпеці в інформаційній сфері» (реєстраційний № 6688 від 12.07.2017), ініціаторами якого є народні депутати України Вінник І.Ю., Тимчук Д.Б. та Чорновол Т.М. (далі – проект Закону).

У зв’язку з цим, шановні народні депутати, звертаємось до Вас, вчергове, про недопустимість прийняття зазначеного закону, оскільки:

1) За пропонованими положеннями проекту Закону СБУ може де-факто вводити «воєнний стан» в мережі Інтернет та телекомунікаціях, здійснювати цензуру будь-яких ресурсів в мережі Інтернет поза судовою процедурою, оскільки ініціаторами проекту Закону запропоновано надати СБУ право забезпечувати блокування доступу до визначеного (ідентифікованого) інформаційного ресурсу (сервісу) в інформаційно-телекомунікаційних мережах (системах) без відповідного рішення суду та існуючих процедур.

2) У разі прийняття, цей закон не вирішить проблем, які виникли у операторів, провайдерів телекомунікацій у зв’язку з введенням в дію Указом Президента України від 15.05.2017 № 133/2017 Рішенням РНБОУ від 28.04.2017 «Про застосування персональних спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій)» та подальших рішень РНБОУ, прийнятих відповідно до Закону України «Про санкції», окрім як покладання непосильних фінансових видатків, пов’язаних із придбанням та встановленням за власний рахунок технічних засобів для блокування доступу до інформаційних ресурсів (сервісів) під загрозою застосування значних штрафних санкцій, проведення кримінально-процесуальних заходів (обшуки, вилучення, інше) або, навіть, припинення діяльності операторів, провайдерів телекомунікацій. Крім того, положеннями проекту Закону рішення слідчого районного рівня або прокурора прирівнюється до рішення суду в частині блокування (обмеження) доступу до інформаційних ресурсів (сервісів), що є не припустимим у правовій державі, якою Україна визначена статтею 1 Конституції України.

3) До сьогодні, ані Кабінетом Міністрів України, ані іншими державними органами не прийнято належної нормативно-правової бази у сфері кіберзахисту, про необхідність якої визначено у Рішенні РНБОУ від 29.12.2016 «Про удосконалення заходів забезпечення захисту об’єктів критичної інфраструктури», введеного в дію Указом Президента України від 16.01.2017 № 8/2017 та у Рішенні РНБОУ від 16.02.2017 «Про невідкладні заходи з нейтралізації загроз енергетичній безпеці України та посилення захисту критичної інфраструктури», уведеного в дію Указом Президента України від 16.02.2017 № 37/2017. Зокрема, Кабінет Міністрів України мав розробити за участю Національного інституту стратегічних досліджень і схвалити концепцію створення державної системи захисту критичної інфраструктури та план заходів з її реалізації та, після схвалення концепції створення державної системи захисту критичної інфраструктури розробити за участю СБУ, інших державних органів та внести в установленому порядку на розгляд Верховної Ради України проект Закону України «Про критичну інфраструктуру та її захист».

Тому, прийняття пропозицій, виражених у проекті Закону, до прийняття Закону України «Про критичну інфраструктуру та її захист», вважаємо передчасним.

4) Намагання введення в предмет регулювання Законом України «Про телекомунікації» суспільних відносин, пов’язаних з інформаційними ресурсами, інформаційними сервісами грубо порушує положення Статуту Міжнародного союзу електрозв'язку, ратифікованого Законом України «Про ратифікацію Статуту і Конвенції Міжнародного союзу електрозв’язку» від 15.07.1994 № 116/94-ВР.

5) Положення проекту Закону в частині пропозицій змін до Закону України «Про телекомунікації» порушують положення Регламенту міжнародного електрозв’язку від 09.11.1988, яким керуються 192 держави-члени Міжнародного союзу електрозв’язку, щодо вимог припинення пропуску всіх видів трафіка до/від телекомунікаційних мереж суб’єктів господарювання, до яких застосовано відповідні санкції.

6) Проектом Закону в частині пропозицій змін до Закону України «Про телекомунікації» пропонується запровадити незрозумілі, нечіткі та некоректні визначення термінів у сфері телекомунікацій. Наприклад, «блокування доступу до інформаційного ресурсу (сервісу) пропонується визначити як «дії внаслідок яких унеможливлюється доступ та/або поширення інформації з визначеного (ідентифікованого) інформаційного ресурсу (сервісу) в інформаційно-телекомунікаційних мережах (системах)». На наш погляд, це формальний та неточний підхід в цілому до розуміння даного поняття, при тому, що наслідки можуть бути вкрай негативними як для українських, так і для зарубіжних користувачів мережею Інтернет. Крім того, визначення є неповним, адже, не зрозуміло, що саме ініціатори законопроекту вклали у застосування виразу «унеможливлюється доступ та/або поширення інформації» та як це можна виконати в мережі Інтернет без нанесення шкоди майну оператора, провайдера телекомунікацій та не порушити інтереси користувачів мережі Інтернет.

7) Положеннями проекту Закону пропонується надати Національній комісії, що здійснює державне регулювання у сфері зв’язку та інформатизації (далі – НКРЗІ) додаткові повноваження, непритаманні для сфери телекомунікацій, зокрема, в частині ведення Єдиного реєстру виконання судових рішень, організації разом з іншими державними органами блокування (обмеження) доступу до інформаційних ресурсів (сервісів), тощо. При цьому створюється негативний прецедент виконання судових рішень, нехтуються положення статті 129-1 Конституції України.

8) Проектом Закону пропонується встановити додаткове зарегулювання господарської діяльності та покласти значний фінансовий тягар на операторів, провайдерів телекомунікацій у вигляді застосування НКРЗІ додаткових адміністративно-господарських санкцій.

Звертаємо Вашу особливу увагу, що такі санкції пропонується встановити, в т.ч. за порушення ліцензійних умов у сфері телекомунікацій при тому, що таке ліцензування повинно бути припинено з 01.01.2018 відповідно до Закону України «Про ліцензування видів господарської діяльності». Проте, не дивлячись на неодноразові звернення профільних асоціацій, об’єднань у сфері телекомунікацій до органів державної влади, це питання не вирішується, чим можуть порушуватись законні права операторів, провайдерів телекомунікацій. Рівно, як державою в особі окремих міністерств фактично ігнорується виконання вимог Закону України «Про доступ до об’єктів будівництва, транспорту, електроенергетики з метою розвитку телекомунікаційних мереж» в частині розроблення проектів нормативно-правових актів. Зазначене, в свою чергу, окрім запропонованих проектом Закону додаткових адміністративно-господарських санкцій, і так створює значні ускладнення у веденні господарської діяльності у сфері телекомунікацій, в т.ч. шляхом понесення додаткових фінансових витрат. Крім цього, не дивлячись на постійні звернення щодо проблеми, пов’язаної з крадіжками телекомунікаційних мереж та обладнання, що наносить значної фінансової шкоди операторам, провайдерам телекомунікацій, народні депутати не підтримують законодавчі ініціативи, направлені на посилення адміністративної та кримінальної відповідальності осіб, винних у крадіжках та руйнуванні майна.

9) Ініціатори проекту Закону, в порушення положень Конституції України та інших законодавчих актів, які гарантують право приватної власності та його недоторканність, фактично безпрецедентно вимагають покласти значний фінансовий тягар на понад 6000 операторів, провайдерів телекомунікацій, а також на всіх суб’єктів господарювання в Україні, які використовують міжнародні канали електрозв’язку, зобов’язавши за власні кошти закуповувати та встановлювати технічні засоби, які відповідають технічним вимогам, визначеним Адміністрацією Державної служби спеціального зв’язку та захисту інформації України за погодженням зі Службою безпеки України, необхідні для блокування доступу до інформаційних ресурсів (сервісів).

10) Законопроектом пропонується прирівняти виключні підстави обмеження прав громадян на свободу думки і слова, на вільне вираження своїх поглядів і переконань, які визначені частиною другою статті 34 Конституції України, до випадків будь-якого кримінального провадження (не виключно, яке, в результаті, може бути навіть не доведеним правоохоронним органом). Це, беззаперечно, перетворює незалежну і демократичну Україну на «поліцейську державу» у найгіршому сенсі, оскільки є ознаки втручання в громадянські права вільно шукати, отримувати та поширювати інформацію.

Звертаємо увагу, що ІнАУ вже направляла до Верховної Ради України листи від 13.07.2017 №128 та від 02.08.2017 № 135/1-6 із своїми зауваженнями до проекту Закону та зі змістом яких можна ознайомитись на веб-сайті ІнАУ за адресами: http://inau.ua/document/vidkrytyy-lyst-no128-vid-13072017r-vru-shchodo-zagroz-nacionalniy-bezpeci-ukrayiny-yaki та http://www.inau.org.ua/document/lyst-no-1351-6-vid-02080217-vru-shchodo-proektu-zakonu-ukrayiny-pro-vnesennya-zmin-do.

Відтак, є підстави вважати, що проект Закону направлений на порушення гарантованих Конституцією України прав та свобод громадян, на грубе порушення прав та гарантій здійснення господарської діяльності у сфері телекомунікацій, а також суперечить окремим законодавчим актам України.

 

21.06.2018 Верховною Радою України прийнято Закон «Про національну безпеку» (зареєстровано за № 8068), який, зокрема, визначає основи та принципи національної безпеки і оборони.

ІнАУ здійснено аналіз положень цього Закону та проекту Закону та виявлено ряд суттєвих протиріч та невідповідностей між цими документами, а також порушення положень Закону України «Про Регламент Верховної Ради України», допущені при розгляді проекту Закону. Детальний аналіз-порівняння положень Закону та проекту Закону наведено у додатку до цього листа.

Тобто, у зв’язку з прийняттям Закону, положення проекту Закону, на сьогодні, вже втратили свою актуальність.  

                 

Отже, Інтернет Асоціація України, ще раз, закликає народних депутатів України до відповідальності та зваженості і просимо не допустити підтримки антидемократичних, диктаторських підходів при формуванні законодавства в телекомунікаційній та інформаційній сферах.

Тому, пропонуємо, відповідно до статей 95, 114 Закону України «Про Регламент Верховної Ради України» не підтримувати проект Закону та зняти з розгляду.

 

Додаток: АНАЛІЗ порушень норм Закону України «Про Регламент Верховної Ради України» при розгляді законопроекту про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії загрозам національній безпеці в інформаційній сфері (№ 6688 від 12.07.2017).

 

 

З повагою,

 

Голова Правління

Інтернет Асоціації України                                                                          О.Федієнко