Лист №26/1-11 від 20.02.2017 щодо проекту Закону України «Про внесення змін до Кримінального процесуального кодексу України щодо забезпечення дотримання прав та свобод осіб під час проведення окремих слідчих (розшукових) дій» (реєстраційний № 3719)

20.02.2017
Вихідні реквізити: 
№26/1-11
Відправник: 
ІнАУ, Інтернет Асоціація України
Отримувач: 
ВРУ, Верховна Рада України

Голові Верховної Ради України

Парубію А.В.

 

Голові фракції Партії «БЛОК ПЕТРА ПОРОШЕНКА»

Гриніву І.О.

 

Голові фракції Політичної партії «НАРОДНИЙ ФРОНТ»

Бурбаку М.Ю.

 

Співголові фракції політичної

партії  «ОПОЗИЦІЙНИЙ

БЛОК»

Бойку Ю.А.

 

Голові фракції Політичної партії «Об’єднання «САМОПОМІЧ»

Березюку О.Р.

 

Голові фракції Радикальної партії

Ляшку О.В.

 

Голові фракції Політичної партії «Всеукраїнське об’єднання «БАТЬКІВЩИНА»

Тимошенко Ю.В.

 

Голові депутатської групи «Воля народу»

Москаленку Я.М.

 

Голові депутатської групи «Партія «ВІДРОДЖЕННЯ»

Хомутинніку В.Ю.

 

Голові Комітету з питань законодавчого забезпечення правоохоронної діяльності

Кожем’якіну А.А.

 

Голові Комітету з питань інформатизації та зв’язку

Данченку О.І.

 

Вих. №26/1-11

від «20» лютого 2017 року

 

Щодо проекту Закону України

«Про внесення змін до Кримінального

процесуального кодексу України щодо

забезпечення дотримання прав та свобод

осіб під час проведення окремих слідчих

(розшукових) дій» (реєстраційний № 3719)

 

 

До порядку денного шостої сесії Верховної Ради України восьмого скликання на 23 лютого 2017 року включено розгляд у другому читанні проекту Закону України «Про внесення змін до Кримінального процесуального кодексу України щодо забезпечення дотримання прав та свобод осіб під час проведення окремих слідчих (розшукових) дій» (реєстраційний № 3719) (далі – проект Закону).

Проект Закону, підготовлений до другого читання, зокрема, зміни до абзацу другого частини другої статті 168 Кримінального процесуального кодексу України (далі – КПК України), повністю нівелює початкову мету щодо удосконалення положень КПК України в частині зниження кількості обшуків, які не направлені на реальне розслідування злочинів, припинення безпідставного вилучення електронних інформаційних систем (їх частин) для захисту прав їх власників, припинення та недопущення фактів вилучення майна підприємств, що немає відношення до мети розслідування тощо.

І, навіть, на відміну від діючої редакції абзацу другого частини другої статті 168 КПК України, у разі прийняття запропонованих змін, правоохоронні органи уже без відповідної ухвали суду, мотивуючи необхідністю проведення, наприклад, експертного дослідження, або діями власника, володільця чи утримувача електронних інформаційних систем або їх частин, мобільних терміналів систем зв’язку щодо обмеження доступу, здійснюватимуть незаконні тимчасові вилучення такого майна.

Крім того, окремі положення проекту Закону є неоднозначними для застосування. Так, Головне юридичне управління у своєму висновку від 25.10.2016 справедливо вказує, що базовими законодавчими актами не визначено окремих понять, які пропонують запровадити змінами до статті 168 КПК України. До того ж, із змісту запропонованої редакції чітко не вбачається, чи доступ обмежується власником безпосередньо до електронних інформаційних систем або їх частин, мобільних терміналів систем зв’язку чи до інформації, що міститься на них. Таким чином, на думку Головного юридичного управління, відсутність уніфікованої термінології може призвести до труднощів застосування наведених норм на практиці.

Також, положення проекту Закону не відповідають принципам, закріпленим у Рекомендаціях парламентських слухань на тему: «Реформи галузі інформаційно-комунікаційних технологій та розвиток інформаційного простору України», схваленими постановою Верховної Ради України від 31.03.2016 № 1073-VIII, зокрема, щодо унеможливлення припинення функціонування інформаційно-телекомунікаційних систем, багатокористувацьких платформ під час проведення слідства і вилучення доказів у вигляді інформації з їх носіїв

 

У листі від 09.11.2016 за №198/1-10, направленому до усіх політичних партій та фракцій, Інтернет Асоціація України вже звертала увагу на загрози для суб’єктів ринку телекомунікацій, пов’язані із внесенням змін до статті 168 КПК України у редакції, підготовленій до другого читання, та пропонувала доопрацювати положення проекту Закону.

 

З урахуванням викладеного, Інтернет Асоціація України, до складу якої входить понад 180 суб’єктів господарювання та напрямком діяльності якої є сприяння розвитку українського сегменту глобальної мережі Інтернет та розвитку ІКТ України, закликає народних депутатів України під час розгляду проекту Закону в другому читанні поставити на окреме обговорення та голосування зміни до абзацу другого частини другої статті 168 КПК України та прийняти зміни у редакції, прийнятій народними депутатами України за результатами розгляду в першому читанні, а саме: «Забороняється тимчасове вилучення електронних інформаційних систем або їх частин, мобільних терміналів систем зв’язку».

 

 

З повагою,

 

Голова Правління

Інтернет Асоціації України                                                                                  О.Федієнко