Лист №136/1-5 від 25.08.2016 щодо проектів законів України (реєстраційні №№5019, 5020, 5021 від 09.08.2016)

25.08.2016
Відправник: 
ІнАУ, Інтернет Асоціація України

Голові Комітету з питань інформатизації та зв'язку

Данченку О.І.

 

Голові Комітету з питань податкової та митної політики

Южаніній Н.П.

 

Голові Комітету з питань бюджету

Павелку А.В.

 

Голові Комітету з питань запобігання і протидії корупції

Соболєву Є.В.

 

Голові Комітету з питань європейської інтеграції

Іоновій М.М.

 

Вих. №136/1-5

від «25» серпня 2016 р.

 

Щодо проектів законів України

(реєстраційні №№ 5019, 5020,

5021 від 09.08.2016)

 

У Верховній Раді України 09.08.2016 зареєстровані проекти законів України за № 5019 «Про внесення змін до Закону України «Про радіочастотний ресурс України» (щодо забезпечення умов ефективного використання радіочастотного ресурсу)», за № 5020 «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо забезпечення умов ефективного використання радіочастотного ресурсу» та за № 5021 «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо забезпечення умов ефективного використання радіочастотного ресурсу» (далі – законопроекти), внесені народним депутатом України Денісовою Л.Л.

Інтернет Асоціацією України (далі – ІнАУ) опрацьовано вказані законопроекти у зв’язку з чим надаємо зауваження та пропозиції.

Зміст змін до законодавства відповідно до проекту Закону «Про внесення змін до Закону України «Про радіочастотний ресурс України» (щодо забезпечення умов ефективного використання радіочастотного ресурсу)» (реєстраційний № 5019 від 09.08.2016) зводиться до надання Кабінету Міністрів України повноважень щодо визначення Порядку встановлення разової та (або) регулярної плати за користування радіочастотним ресурсом з диференціацією її розмірів у залежності від смуги радіочастот, кількості радіочастот, а також технологій, що використовуються та інших змін до законодавства у зв’язку зі змінами до Бюджетного та Податкового кодексів.

Проте, в законопроекті не встановлюється порядок збору, накопичення та використання коштів від сплати за користування радіочастотним ресурсом.

Запропоновані зміни до законодавства відповідно до проекту Закону України «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо забезпечення умов ефективного використання радіочастотного ресурсу» (реєстраційний № 5020 від 09.08.2016) зводяться до виведення з доходів Державного бюджету України рентної плати за користування радіочастотним ресурсом України.

Відтак, кошти, які сплачують як плату за користування радіочастотним ресурсом користувачі радіочастотного ресурсу України, втрачають ознаки приналежності до Державного бюджету.

Змінами, які пропонуються проектом Закону України «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо забезпечення умов ефективного використання радіочастотного ресурсу» (реєстраційний № 5021 від 09.08.2016), передбачають, зокрема, вилучення з переліку рентної плати, як загальнодержавних податків, рентної плати за користування радіочастотним ресурсом України.

Відтак, кошти, які сплачують як плату за користування радіочастотним ресурсом користувачі радіочастотного ресурсу України, втрачають ознаки податку.

Тому, запропоновані зміни потребуватимуть створення нової організаційної структури для адміністрування збору коштів, як плати за користування радіочастотним ресурсом.

У статті 4 Закону України «Про радіочастотний ресурс України» зазначено, що дія цього Закону поширюється на відносини між органами державної влади України, фізичними та юридичними особами щодо розподілу, виділення смуг радіочастот, присвоєння радіочастот радіоелектронним засобам, користування радіочастотним ресурсом України, забезпечення конверсії радіочастотного ресурсу України, електромагнітної сумісності.

Тобто, Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сфері зв’язку та інформатизації, є органом державної влади України.

Відповідно до статей 2 та 3 Закону України «Про джерела фінансування органів державної влади» органи державної влади здійснюють свою діяльність виключно за рахунок бюджетного фінансування (крім випадків, визначених цим Законом) в межах, передбачених Законом України про Державний бюджет України на відповідний рік. Органам державної влади забороняється створювати позабюджетні фонди, мати позабюджетні спеціальні рахунки та використовувати кошти, одержані за здійснення функцій держави, що передбачають видачу дозволів (ліцензій), сертифікатів, посвідчень, проведення реєстрацій та інших дій на платній основі (крім послуг з охорони, що надаються на договірних засадах), в будь-який інший спосіб, крім зарахування таких коштів до Державного бюджету України (стаття 3 Закону).

Крім цього, відповідно до частини дев’ятої статті 13 Бюджетного кодексу України: «Створення позабюджетних фондів органами державної влади, органами влади Автономної Республіки Крим, органами місцевого самоврядування та іншими бюджетними установами не допускається».

Відтак, Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сфері зв'язку та інформатизації, не може мати як джерело фінансування будь-які позабюджетні фонди.

Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сфері зв’язку та інформатизації може мати лише одне джерело фінансування – Державний бюджет України.

Таким чином, підсумовуючи новації законопроектів:

1. Виведення плати за користування радіочастотним ресурсом з системи податків призведе до необхідності створення додаткової організаційної структури для адміністрування збору такої плати з користувачів радіочастотного ресурсу.

2. Виведення з доходів Державного бюджету України коштів, отриманих як плату за користування радіочастотним ресурсом від користувачів радіочастотного ресурсу України, створює умови, які унеможливлюють їх використання будь-якими органами влади.

3. У законопроектах не запропоновано порядок збору, накопичення та використання коштів від сплати за користування радіочастотним ресурсом.

 

Враховуючи вищенаведене, ІнАУ пропонує відхилити законопроекти № 5019 від 09.08.2016, № 5020 від 09.08.2016 та № 5021 від 09.08.2016 як такі, що не сприяють розвитку галузі телекомунікацій та ефективному користуванню радіочастотним ресурсом.

 

Крім зазначеного, звертаємось до Вас, як до суб’єктів законодавчої ініціативи, з пропозицією ініціювання внесення змін до законодавчих актів, зокрема, до Закону України «Про радіочастотний ресурс України», щодо віднесення до обов’язків НКРЗІ розроблення та затвердження методики розрахунку рентної плати за користування радіочастотним ресурсом України.

 

З повагою,

 

Голова Правління

Інтернет Асоціації України                                                                                О. Федієнко