Лист №09 від 20.01.2015 Комітету ВРУ з питань культури і духовності щодо проекту Закону реєстраційний №1317

20.01.2015
Відправник: 
ІнАУ, Інтернет Асоціація України

 

 

Голові Комітету Верховної Ради України з питань культури і духовності

народному депутату України

Княжицькому М.Л.

 

 

 

Вих. № 09

від «20» січня 2015 р.

 

Щодо проекту Закону

реєстраційний №1317

 

Шановний Миколо Леонідовичу!

 

Інтернет Асоціація України (далі - Асоціація), яка об'єднує понад 180 підприємств сфери інформаційно-комунікаційних технологій України, засвідчує Вам свою щиру повагу та звертається з наступним.

09 грудня 2014 року у Верховній Раді України за № 1317 зареєстровано проект Закону України «Про внесення змін до деяких законів України щодо захисту інформаційного телерадіопростору України» (далі — законопроект), метою якого є запровадження правового механізму захисту національної безпеки України в інформаційній сфері шляхом обмеження в Україні будь-яких форм пропаганди, що використовуються державою-окупантом.

Асоціація, підтримуючи ідею посилення захисту національних інтересів і гарантування в Україні безпеки особи, суспільства і держави від зовнішніх і внутрішніх загроз в усіх сферах життєдіяльності, в той же час вважає за доцільне висловити щодо поданого проекту закону ряд принципових зауважень.

1. Законопроектом пропонується внести зміни до законів України «Про кінематографію» та «Про телебачення і радіомовлення», визначивши загальні критерії для визначення аудіовізуальної продукції, що шкодить національній безпеці України, а саме прославляє збройні формування держави-окупанта, заборонити публічне використання такої продукції та встановити санкції до суб’єктів господарювання, які ігноруватимуть таку заборону.

Слід зазначити, що питання обігу продукції, що негативно впливає на суспільну мораль вже врегульовано в Законі України «Про захист суспільної моралі». Так, статтею 2 цього Закону встановлена заборона на виробництво та розповсюдження продукції, яка пропагує війну, національну та релігійну ворожнечу, зміну шляхом насильства конституційного ладу або територіальної цілісності України; пропагує фашизм та неофашизм; принижує або ображає націю чи особистість за національною ознакою; пропагує бузувірство, блюзнірство, неповагу до національних і релігійних святинь тощо.

 

2. Для досягнення задекларованих цілей, законопроект передбачає доповнення Закону України «Про кінематографію” статтею 15-1 «Розповсюдження і демонстрування фільмів, в яких міститься популяризація деяких органів держави-окупанта та популяризуються цінності кримінальної субкультури».

Редакція частини другої статті 15-1 законопроекту передбачає під «розповсюдженням (показом) фільмів» - будь-яке оприлюднення аудіовізуальних творів, включаючи художні чи документальні фільми (в тому числі багатосерійні), серіали тощо, в тому числі трансляція, ретрансляція, публічне сповіщення, інші способи передачі в ефір за допомогою радіохвиль (в тому числі з використанням супутників) чи передачі на віддаль за допомогою проводів або будь-якого виду наземного чи підземного (підводного) кабелю (провідникового, оптоволоконного та інших видів), та демонстрація фільмів в кінотеатрах, та в мережі Інтернет.

Визначення «розповсюдження і демонстрування аудіовізуальних творів» в контексті запропонованої ст. 15-1 законопроекту не кореспондується з термінологічними визначеннями «демонстрування фільмів» та «розповсюдження фільмів» в розумінні чинного закону «Про кінематографію».

Також, Закон України «Про кінематографію», або будь-який інший, не передбачає такого виду професійної кінематографічної діяльності, як демонстрація фільмів в мережі Інтернет.

Використання у законопроекті виразів, невластивих усталеній практиці законодавства, яким бракує юридичної визначеності та однозначності сприйняття суперечить установленому статтею 8 Конституції України принципу верховенства права та призведе до їх довільного тлумачення як органами державної влади, так і суб’єктами господарювання.

 

З метою попередження ймовірних негативних наслідків від запровадження запропонованих законопроектом змін, а також з урахуванням загроз, які несуть окремі норми законопроекту для свободи слова та демократії в державі через суперечливість формулювань та неузгодженість з нормами діючого законодавства України, законопроект «Про внесення змін до деяких законів України щодо захисту інформаційного телерадіопростору України» потребує суттєвого доопрацювання з урахуванням наведених у цьому листі зауважень, а також виключення положень в частині поширення дії акту на мережу Інтернет.

 

 

З повагою,

 

Заступник Голови Правління

Інтернет Асоціації України                                                                                  С. Одинець